Manque zo eens! Natuurlijk is het goed als de gewone burger duurzaam probeert te leven, maar dat valt echt in het niet bij de hoeveelheid plastic die bedrijven produceren.
Ik heb als student bij een bekende online kledingwinkel gewerkt. Gratis retour, dus consumenten kochten zonder nadenken 20 artikelen, waarvan ze er bij wijze van spreken 19 retour deden.
Per dag kwamen er duizenden pakketten retour. Elk kledingstuk, tot riemen en sokken toe, was verpakt in plastic. Die moest ik openmaken, controleren en per stuk in nieuw plastic sealen. En de kleding moest zo groot mogelijk opgevouwen worden, wat veel meer plastic betekent.
Ik leefde in die tijd totaal niet milieu bewust, maar ik werd echt verdrietig van die hoeveelheid plastic. Per dag hadden we gerust 1 á 2 bouwcontainers vol plastic afval...🙄
Ik denk echt dat als we daadwerkelijk naar een duurzame samenleving willen, de uitvoering daarvan voor 80% bij de bedrijven ligt.
En dan niet alleen plastic... want wist je dat de garnalen die in de Noordzee gevangen worden, vanuit Nederland allemaal getransporteerd worden naar Marokko, waar de garnalen gepeld worden. En daarna moet de hele heisa weer terug gebracht worden naar Nederland, ontzettend belastend voor het milieu!
En zeker als je bedenkt dat er op de verpakking netjes staat "geproduceerd in Nederland"...