• [verwijderd]

4,5 week cg. Vandaag geen wasdag, maar wel de eerste keer dat ik een refresh doe waar ik redelijk tevreden mee ben.

Ik weet het, nog veel pluis. Ik hoop dat dat naarmate ik langer de cg-methode volg minder wordt, omdat mijn haar verder herstelt.

• [verwijderd]

[verwijderd]
    Mooi!
    Ik wil er ook eens aan beginnen maar geen puf waar te beginnen. Gooi het nu maar vaak in een knot😅

6 dagen later
    • [verwijderd]

5,5 week curly girl.

Hoewel ik het een hele verbetering vond t.o.v. voor de cg-methode, ben ik toch een beetje teleurgesteld. Ik heb wel meer gedefinieerde krullen, maar ik heb ook het idee dat mijn krullen veel langer uitgerekt zijn dan eerst. Misschien komt dat doordat ik nu leave-in conditioner en stylingproducten gebruik en dat die mijn haar zwaar maken. Hoewel ik echt wel zie dat mijn haar beter zit, vind ik dat toch jammer. Het voelt gewoon niet alsof dit "klopt."

[verwijderd] misschien eens andere styling producten proberen?
      Ik heb een paar keer gel gebruikt maar dat voelt niet fijn. Haar wordt anders, toch weer overgestapt op mousse en dat voelt fijner.

Volgens mij is het in het begin vooral uitzoeken wat goed past bij je haar en wat niet.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Marshmallow Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, ook in verschillende combinaties. Daar ga ik ook echt wel mee door hoor, want ik vind het nu aanzienlijk mooier zitten dan voor cg, maar in alle info die ik lees en filmpjes die ik kijk zie ik zo veel mooie krullenbollen, met echt zulke prachtige krullen.... dat effect bereik ik echt totaal niet. Ook niet als ik hetzelfde doe als zij.

Edit: wat trouwens welnecht verschilt tussen mijn routine en die van de meeste anderen, is dat ik niet kan ploppen. Ik heb dat de eerste paar keer wel gedaan, maar ik heb soborrisch eczeem op mijn hoofdhuid (heb ik al jaren) en dat wordt veel erger door het ploppen. Die schimmels en bacteriën doen het heel goed in die broeierige, vochtige condities. Dus dat doe ik niet meer.

[verwijderd] Voor het eczeem, appelazijn?

En wat ik zo op de foto zie mis ik gel. Gel houd echt je krul vast. Het is soms even zoeken welke gel en wat teveel of te weinig is. En het helpt echt om dag erin te crunchen als het nog erg nat is. Niet ploppen maakt ook heel veel uit. Probeer eens een kwartier te ploppen en daarna droog föhnen op de cg manier? Wat doe je nu precies en welke spullen gebruik je?

Ik ben ook weer een beetje aan het zoeken geweest in m’n routine. Ook wat andere producten geprobeerd;

Verder ben ik heel erg te spreken over m’n Denman brushes. Echt heel fijn zijn die. Ik doe nu;
            -olie en leave in erin, dat erdoor kammen met de Denman Brush.
            -daarna scrunchen met krullen crème en gel, wanneer m’n haar echt nog drijfnat is. Vervolgens met een microvezel handdoek wat vocht eruit scrunchen.
            -daarna half uurtje, max een uur ploppen. Meer maakt niet echt een verschil heb ik gemerkt.
            Daarna laat ik het aan de lucht drogen of doe het drogen met diffuser.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

iMoeder Ja, ik heb een nieuwe, stevigere gel gekocht. Die is vanmiddag bezorgd, dus te laat voor het wassen van vandaag, maar ga ik volgende keer proberen. Wat ik er van lees krijgen veel mensen daar een stevige cast mee, dus ik heb daar goede hoop voor. Maar vandaag heb ik dus nog een keer mijn gel gebruikt die weinig tot geen cast geeft. Ik heb daarmee echt gevarieerd met de hoeveelheden, maar had met geen enkele hoeveelheid succes. Hij ruikt wel lekker.

Ik heb inderdaad een keer appelazijn gebruikt. Dat wil ik zeker met enige regelmaat gaan doen. Weet jij of dat slecht is voor je haar als je het te vaak doet?

Over shea moisture heb ik her en der gelezen dat het redelijk zware producten zijn. Ik heb heel fijn haar, dus dat moet ik juist niet hebben.

Ik heb ook een keer een kwartiertje geplopt met een haarnetje, i.p.v. met een microvezeldoek. Ik had niet het idee dat dat veel effect had, maar dat kan zeker ook komen door de gel, dus met mijn nieuwe gel ga ik dat zeker nog een keer proberen. Ik kreeg daardoor niet duidelijk meer last van mijn eczeem, dus dat is misschien wel een oplossing.

Wat ik vandaag heb gedaan:

• olijfolie in mijn haar gesmeerd en even in laten trekken (was de eerste keer)
            • wassen met cg shampoo (dr organic olive oil)
            • conditioner (dr organic olive oil)
            • leave in (aunt jackie quench) op nat haar aanbrengen en scrunchen
            • beetje krullencreme (keracare) aanbrwegen en opnieuw scrunchen
            • lekker geurende maar verder waardeloze gel erin scrunchen
            • op de kop föhnen met diffuser tot het grotendeels droog is. Dan aan de lucht laten drogen.
            • voorzichtig de "cast" er uit scrunchen.

En ik wil inderdaad heel graag een denman.

[verwijderd] Ik heb inderdaad een keer appelazijn gebruikt. Dat wil ik zeker met enige regelmaat gaan doen. Weet jij of dat slecht is voor je haar als je het te vaak doet?

Volgens mij niet. Volgens mij juist heel goed voor je haar. Ik gebruik het regelmatig. Maak een mengsel van 25% appelazijn en 75% water en daar masseer ik m’n hoofdhuid mee. Het helpt tegen schilfers bij mij. Daarna doe ik meestal een deep masker erin wat ik 1-2 uur laat inwerken en spoel daarna de hele boel uit.

Ploppen doe ik met een oud t-shirt. Dat werkt toch het beste.

Je routine lijkt me verder prima. Ik zou alleen de leave-in er doorheen kammen terwijl je op z’n kop hangt. En daarna op z’n kop scrunchen met de krullencrème en daarna gel.

Soms kan het best een zoektocht zijn naar de juiste producten hoor. Ik herken de frustratie.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

iMoeder Ploppen doe ik met een oud t-shirt. Dat werkt toch het beste.

Ja, nou ja, als met een haarnetje niet werkt, is dat gewoon pech voor mij. De gezondheid van mijn hoofdhuid gaat voor. Want als mijn eczeem niet stabiel is, kan het heel erg worden. Heb meerdere keren gehad dat ik met grote open plekken op mijn hoofd liep, die niet meer dicht gingen. En echt niet doordat ik die open gekrabd had ofzo, maar gewoon van de eczeem zelf. Die jeuk is echt niet te doen. Bovendien komt er dan voortdurend wondvocht uit, wat er ook niet bepaald mooi uit ziet op je haar. Ik heb dit echt al 30 jaar, dus ik ga er niet van uit dat het ooit helemaal weg gaat. Dus dan maar een iets minder sterke krul.

Ik heb ook drie producten gekocht die specifiek bedoeld zijn voor mensen met hoofdhuidproblemen: de lijn Dry & Itchy, van het merk As I Am. Ik heb de shampoo, conditioner en cowash gekocht. Die zijn dus vandaag met de nieuwe gel in een pakketje binnengekomen.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Tantetil Snot, van Creme of Nature.

weg

15 dagen later
                • [verwijderd]

• Bijgewerkt

2 maanden cg.

Ben best tevreden met deze wasdag, dus ga zo meteen maar even een nieuwe pasfoto laten maken voor het verlengen van mijn rijbewijs. 😁

[verwijderd] Welke krullencreme gebruik jij nu? Ik heb nu de Shea Moisturizer. Maar die is wel erg dik en volgens mij te zwaar voor m’n haar.

Ik ben overigens sinds een tijdje van 2c naar 3a type kruk gegaan.

Mn Aubt Jackie gel ga ik weg doen. Doet helemaal niks voor m’n haar. Ik heb deze erbij gekocht;

Ruikt wel een beetje sterk (naar ananas), maar wat een krullen krijg ik er van! 😍

• [verwijderd]

iMoeder Ik gebruik nu na het wassen alleen leave in (aunt jacky quench) en gel (snot). Ik heb een krullencreme van keracare (twist and define cream). Ik gebruik die alleen als ik mijn refresh doe. Deze creme is licht en geschikt voor fijn haar.

In de facebookgroep over curly girl heb ik veel gelezen over welke producten meer en minder geschikt zijn voor fijn haar. Alles van shea moisture is te zwaar voor fijn haar, zeker bij de wat lagere krultypen. Ook alles van cantu wordt daarvoor afgeraden. Als je een licht product wil, moet je alles met vet/butter vermijden. Het product moet op waterbasis zijn, dus als een van de eerste ingrediënten moet aqua staan.