We doen elke zondag schone kleren in 5 zakjes met maandag, dinsdag etc erop geschreven, voor de jongens (ze zijn 9,7 en 4). Elke ochtend heb ik twee kleine mandjes beneden staan: eemtje met de zakjes van de dag, eentje leeg voor de pyjama’s. Na het ontbijt moeten ze aankleden (niet ervoor ivm vlekken 😣), ze pakken hun zakje, kleden ze zich aan en doen hun pyjama in het andere mamdje. Daarna tandenpoetsen, gezicht wassen en creme op het gezicht, en dan mogen ze spelen als er nog tijd is. Voor dit ochtendroutind hebben we een A4 met picto’s hangen (van sclera ook)
ik ga dan naar boven met beide mandjes en vul de pyjama’s aan met schone hemden en onderbroeken (voor de avond) en leg de lege zakjes weer in de kast en doe degene voor de volgende dag alvast in de lege mand.
Voor het vertrek hebben ook een vaste routine: ik roep dat het tijd is (ook natuurlijk iets eerder, dat het bijna tijd is) dan vullen ze hun tassen met trommels enzo, dan naar de gang (daar hangen ook picto’s) voor schoenen, jas, helm, fietssleutels en dan door naar de stoep on de fietsen te pakken.
dat gaat aardig soepel, hoewel ik dit schooljaar de tijd aangepast heb (7:55 ipv 8:00) omdat ik anders echt aan het drillen was als een commandant 🙄