Jouw opsomming lijkt wel een mix van mijn kinderen en mezelf als kind, en wij zijn alledrie hsp. De kans is dus zeker aanwezig!
Wat betreft de problemen herken ik veel in de post van @Sevenof9, ze hoeven gelukkig (nog) geen dieren te ontleden, maar dochter is ook een keer een hele dag overstuur geweest omdat er een wolf dood ging in het boek wat ze in de klas moest lezen, dat soort dingen. Ze weigert ook pertinent om de Lion King te kijken 😁
Ook geen oorbellen hier, want dat doet pijn.
Verder zijn het harde geluiden en felle lichten een ramp (schoolfoto is bijvoorbeeld een drama, want die flits doet 'pijn' aan de ogen) en zeker de oudste heeft last van faalangst en onzekerheid.
Ze zitten beiden op karate om wat weerbaarder te worden, en gisteren heeft oudste voor het eerst een verdedigingstechniek gebruikt naar een klasgenootje die haar sloeg, maar dan voelt ze zich vervolgens schuldig omdat ze de pester pijn had gedaan toen ze de klap blokkeerde.. 😉
Ze is wel heel intuïtief, en maakt regelmatig opmerkingen die eigenlijk helemaal niet bij haar leeftijd lijkt te passen, bijvoorbeeld waarom andere kinderen doen zoals ze doen.
Bij mijn jongste (klassiek hsp) uit het zich anders, die is vooral snel moe na een drukke dag en heeft veel tijd nodig om op te laden anders huilt ze aan een stuk door, waar mijn oudste (strongwilled hsp) juist drukker wordt van te veel prikkels en boos wordt.
Maar om dat problemen te noemen vind ik eigenlijk ook weer niet terecht, het is wie ze zijn en met wat simpele aanpassingen is er prima mee om te gaan.