Iemand hier ervaring met (vermoedelijk) een hoogsensitief kind? Waardoor vermoed je dat? Hoe uit zich dit? Loopt je kind tegen problemen aan hierdoor?
Toevallig heb ik in 1 week al 2x de vraag gehad of dochter van 2,5 misschien hoogsensitief is?
Ik moet me er zelf nog over inlezen.
Voorbeelden,
○ al sinds ze bijna 2 jaar was kan ze veilloos emoties aanvoelen, benoemen en daar naar handelen. Als ze tv mee kijkt met ons ziet ze aan houdingen en gezichtsuitdrukkingen dat iemand verdrietig, boos, blij enz is en benoemt dat.
○ Als wij onze zoon straf geven bemoeit ze zich hiermee, geen ruzie maken, lief doen.
○ Ze is heel emotioneel, zet een buitenlandstalig lied op over verlies of liefdesverdriet en ze word intens verdrietig tot snikken aan toe.
○ Op de peuterspeelzaal neemt ze alle kindjes die verdrietig zijn bij afscheid nemen of voor het eerst komen en bang zijn onder haar hoede. Armpje eromheen, een aai geven en zeggen kom maar ik speel wel met je.
○ Mijn dochter is nooit bij gesprekken over mijn ongeluk geweest. Ze weet wel dat ik nekpijn heb altijd en zal vast hebben meegekregen dat ik een ongeluk heb gehad. Vorige maand kroop ze op schoot, legt haar hand op mijn nek zegt "mama heeft pijn aan haar nekje, dat komt door de botsing, toen was je auto stuk. De woorden botsing en auto stuk zijn echter nog nooit hier gevallen.
○ 2 weken geleden was mijn beste vriendin hier, die heeft een beetje as van haar oma in een ketting, het overige as heeft ze verstrooid in een bloemenbak. Dochter zat bij haar op schoot pakt de ketting, zegt dat is je omatje die is nu een bloempje.
○ Gisteren was ze erbij toen diezelfde vriendin woorden met haar man kreeg. Later thuis speelde ze dit hele verhaal na met haar knuffels alleen in haar einde moest de man sorry zeggen beloven het niet meer te doen en een kusje geven.
○ en zo kan ik nog tientallen dingen benoemen.
Herkent iemand iets uit deze voorbeelden? Zou ze hoogsensitief kunnen zijn of is het gewoon een erg sociaal meisje?
Liefs Dasty!