Mary
deze ontwetende mensen kom je in onze maatschappij overal tegen. Onder hoog
opgeleiden, laag opgeleiden.
Over jouw verhaal in Kenia gesproken, logische reactie van het kindje van 3! jaar.
Zie alleen geen verband met racisme/discriminatie. Wat betreft jouw verhaal is hier geen sprake van. Je werd afgerekend op je kleur omdat een kindje van 3 jaar dacht dat witte mensen spoken zijn en nog nooit een blank iemand had gezien. In Nederland hebben de mensen in tegenstelling met dat
kindje van 3 jaar dagelijks al jaren te maken met mensen uit verschillende culturen met verschillende kleuren.
Mijn man voelt het absoluut niet als een eer als men zeg “ maar jij bent een goede” hij vind het ondertussen walgelijk. Ik voel het ook niet als een eer als mensen in zijn land mij aanstaren en denken dat ik iets bijzonders ben omdat mijn huid toevallig blank is. Ik voel mij hier ongemakkelijk bij, want ik zie mijzelf niet als iets wat meer is omdat mijn kleur anders is. Ik zie mijzelf als een gelijke met welke kleur dan ook, want ons bloed is uiteindelijk hetzelfde.
Waarom moeten we nog verschil zien, waarom word er nog onderscheidt gemaakt terwijl we zo nauw met elkaar samen leven?
Ik denk dat je pas echt over een gevoel van iemand mag oordelen, als jij dit gevoel ook ooit zelf hebt ervaren.
Maar goed ik kan mij hier nogal over opwinden, omdat ik voor mijn kinderen hoop dat ze in een wereld kunnen opgroeien waarin iedereen als gelijke word gezien. En ze niet worden afgerekend op achternaam, kleur en geloof en dan daar niet een “ gevoel” bij mogen hebben omdat ze zich dan volgens andere aanstellen. Ik wens dat de wereld zoals ons gezin kon zijn. Open minded, zonder vooroordelen, open voor iedereen, genietend van alle mooie culturen.