[verwijderd] waarom ben je bang dat je als probleemgezin gezien wordt of je zoon als een probleemkind? Omdat ze thuis komen kijken? Allereerst hebben ze echt al heel veel gezien dus dat gebeurd zeker niet zomaar. Ze zijn er om jullie te helpen. Om jullie zorgen te onderzoeken. Jullie hebben aan de bel getrokken en dat is alleen maar heel goed!
Ik begrijp je gevoel wel heel goed. Toen mijn dochter bijna 2 was zijn wij gestart met onderzoeken. Het eerste gedeelte bestond uit video opnames thuis. Ik was hier angstig voor, was bang dat ik het helemaal niet goed zou doen. Resultaat was dat ik totaal anders deed dan normaal. Uiteindelijk kreeg ik n.a.v. die onderzoeken te horen dat mijn dochter een ontwikkelingsachterstand had door mijn manier van opvoeden en dat ambulante hulpverlening in de vorm van opvoedondersteuning dit wel zou laten verdwijnen. Ik ben toen op mijn strepen gaan staan want ik wist wel beter. Verschillende trajecten en bijna 2 jaar later kregen we haar diagnose: een zeldzame genetische afwijking die o.a. een ontwikkelingsachterstand veroorzaakt.
Wat ik hiermee wil zeggen: probeer te doen zoals je altijd doet. En als je het niet eens bent met conclusies die zij trekken mag (moet) je daar zeker tegen in gaan. Deze mensen zijn er om met je mee te denken, niet om voor je te denken. En sterker nog, meestal werd het oprecht gewaardeerd als ik mijn totaal andere kijk op het plaatje deelde met een hulpverlener. Dat geeft hen ook weer een mogelijkheid om op een andere manier te kijken.
Laat het op je af komen en blijf dicht bij jezelf π