Hier van regulier naar speciaal basisonderwijs.
En het is een verademing, kleinere klassen. Minder gestresst, meer kijken naar het kind. Alle ochtenden ( op woensdag, gymdag na) zelfde ritueel- taal les in dat lokaal bij die juf- rekenles in dat lokaal bij die meester. En s middags in eigen klas verkeer/natuur / koken ze hebben een keuken in school etc.
Ze zitten dus op onderbouw, middenbouw, bovenbouw in de klassen maar wisselen door de school van les en werken dus volledig op eigen niveau. Zoon leest in de zware dyslexie klas nu eind 3/midden 4 niveau en gaat straks leren met kurzweill ( software programma) om te gaan , rekenenen doet hij op groep 6 Niveau kloppend bij zijn leeftijd, techniek op groep 7/8 Niveau. Spelling en begrijpend lezen groep 3 niveau, andere vakken groep 5/6 Niveau passen bij de middenbouw waar hij in zit.
De echte zware gedragsproblemen gaan naar cluster 4 onderwijs dus niet naar speciaal basisonderwijs , daar moet je echt meer kijken naar de kinderen die hier en daar gedragsproblemen hebben meestal door frustratie en of onbegrip, iets waar ze dus heel sterk verandering in kunnen hebben door de rust in de klas, op eigen niveau werken en sociaal geaccepteerd worden van alles en iedereen.
Hier uitstroom van praktijk tot aan vwo dus alles is mogelijk.
Wees wel voorbereid dat op het moment dat de commissie besluit dat hij een goedkeuring heeft voor speciaal basisonderwijs het dan heeel snel kan gaan. Bij ons zat hij 2 weken later op een andere school.
Zoon gewoon heel eerlijk vertelt dat hij omdat hij elke keer vastliep en zijn hoofd zo druk word hij naar een andere school ging met minder kinderen in de klas, dingen op zijn eigen kunnen kon leren en dat die meesters en juffen doordat ze met meer zijn en midner kindjes hem beter kunnen helpen.
Doelstellingen zijn hetzelfde als regulier, met aanpassingen op sommige vlakken. Bijv sommige leerlingen zullen met zorgadvies naar regulier voortgezet onderwijs gaan als ze daar heen kunnen , zodat bijvoorbeeld De pedagogische medewerker van de school het kind begeleiding bied. Mijn zoon zal bijvoorbeeld. Nooit goed begrijpend kunnen lezen ivm zijn hele zware dyslexie dus gaat hij ondersteunt worden door software die voor hem voorleest in dingen lezen om samenvattingen te kunnen maken etc.
Zoon is gaan wennen eerst een ochtend en die vond het helemaal leuk. Zijn woorden; iedereen is anders en sommige kindjes snappen mij heel goed, ik heb ook al een vriend en juf ging een hele tijd met mij alleen werken( kleurplaat kleuren met simpele sommen) , de klassenassistent hielp de andere kinderen.
Wij konden kiezen uit 2 scholen die op dezelfde afstand van ons huis liggen.