De Monitor: Religieuze gemeenschappen in Nederland (2)
https://www.npostart.nl/de-monitor/23-03-2020/KN_1713134
De titel dekt de lading niet, want het gaat expliciet over duiveluitdrijving bij kinderen in (excessen van) christelijke gemeenschappen. De stichting Kinderbescherming geeft toe dat dit onderwerp een blinde vlek is.
Tikva wordt uitgebreid aan het woord gelaten in deze aflevering en deelt haar ervaring met het opgroeien in een gesloten geloofsgemeenschap waar ze al op jonge leeftijd ingepeperd kreeg dat ze bezeten was door demonen. De kerkleider die haar op een gegeven moment in huis nam, zou haar wel 'helpen' om weer 'schoon' te worden...
Heel heftig, wees gewaarschuwd. Tikva deelt zelfs geluidsopnames van het seksueel misbruik en geluidsopnames van de reactie van de kerk nadat ze aangifte deed bij politie en justitie.
Ik wil deze aflevering tippen omdat ik Tikva waanzinnig moedig en sterk vind en ik vind dat ze erkenning moet krijgen voor wat haar is aangedaan door de fantasten en waanzinnigen die kinderen mishandelen en verkrachten uit naam van een god.
Deze jonge vrouw heeft heel haar gemeenschap en familie de rug moeten toekeren om op te komen voor zichzelf en voor wat rechtvaardig is.