[verwijderd] Geen idee, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Volgens mij ontwikkelt narcisme zich pas op latere leeftijd , maar dat weet ik niet zeker. ( @[verwijderd] ? 😛 ) Vaak weten ze (narcisten en sociopaten/psychopaten) ook hoe het hoort, ze zijn namelijk vaak erg slim en hebben de regeltjes geleerd. Het is alleen dat in het geval van narcisme dat dat moet wijken voor hun, want zij zijn belangrijker dan hoe jij je voelt. Sociopaten en psychopaten maakt het geen snars uit. Ze kunnen ze zich niet voorstellen hoe jij je voelt.
Ik denk alleen wel echt dat je (mensen in het algemeen hoor, niet jij persoonlijk) moet oppassen met diagnosticeren. Heel veel mensen hebben een periode waarin ze zich als een narcist kunnen gedragen. (Bijvoorbeeld na een scheiding waarin er verdriet, pijn, afwijzing, boosheid en een gevoel van falen kan zijn) Pas als het jarenlang is en echt een probleem vormt voor hunzelf en de omgeving kan er meer aan de hand zijn. Maar ook dan kun je het niet zelf diagnosticeren want je hebt echt het grote plaatje nodig. Narcistisch gedrag en een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn ook 2 verschillende dingen.