Ik pin tegenwoordig het boodschappen geld per week. Ik moet het echt met dat bedrag doen van mijzelf. Ik winkel dus altijd met de zelfscanner en kijk of het uitkomt. Zo denk ik beter na bij iedere aankoop en kan ik de extra pakken koekjes en onzin makkelijker laten liggen, simpelweg omdat ik niet meer geld bij me heb.
En ik maak er een sport van om juist wat geld over te houden. Dat doe ik in een potje, waar ik na een paar maanden iets onzinnigs van mag kopen.
Als er een verjaardag of iets dergelijks aan komt, dan houd ik daar aan het begin van de maand wel rekening mee als ik het boodschappengeld pin.
Qua boodschappen kun je ook veel ingevroren groente kopen, dat is vaak veel goedkoper dan losse groenten. En ingevroren is vaak net zo vers.
Letten op seizoensgebonden groente en fruit.
Grotere porties kopen en maken, dat is vaak goedkoper dan van alles een kleinverpakking.
Ik ben van plan om ook een standaard bedrag te pinnen voor broodjes tussendoor. Ik haal te vaak iets te eten onderweg.
Ik wil proberen om mijn pinpas dan thuis te laten en enkel wat geld mee te nemen voor noodgevallen. Hopelijk kan ik de onnodige (en vaak ongezonde!) tussendoortjes inperken.
Daarnaast probeer ik een deel van m'n salaris direct op de spaarrekening te zetten, in plaats van aan het eind van de maand wat er nog over is.
Je kan je abonnementen nagaan, zo kwam ik er achter dat ik Γ©n Netflix Γ©n Videoland heb. Eentje dus opgezegd.
Ik neem een goedkoper telefoonabonnement, tijdschriften de deur uit, alle verzekeringen nalopen.