Ik heb tweemaal een flexi-T gehad (of was het nu T-safe?). Iets met een ‘T’ in ieder geval 😬. De laatste keer een gynefix. Koperspiraal is wat mij betreft beste anticonceptie ooit. Geen hormonen, geen klachten van het spiraal, natuurlijke cyclus.
Ivm hormonale problemen na mijn laatste zwangerschap (menstruaties van 10 weken) icm heftige PMS moest ik weer aan de pil. De laatste spiraal is daarom binnen een jaar verwijderd. Plaatsen van mijn eerste spiraal is de eerste twee keer wel mislukt. Daarna in het ziekenhuis mbv een hysteroscopie zonder problemen. Na de bevallingen was het plaatsen zelfs heel makkelijk. Ik zou het sowieso bij de gynaecoloog laten plaatsen en na vier weken checken met een echo en daarna jaarlijks.
Gynefix enkel plaatsen bij daarvoor speciaal opgeleide gynaecologen. Hier schijnen ze apart gecertificeerd voor te moeten zijn. Als deze niet goed wordt geplaatst (en het schijnt snel mis te gaan bij de gynefix) sterk verhoogde kans op zwangerschap. Als de gynefix eenmaal goed zit, gaat deze geen kant op.