[verwijderd]
Interessant artikel. Ik had inderdaad al eens een Tedtalk gezien over dit onderwerp. Dat de gutmenschen vooral irritatie oproepen. Maar ik kom hier ook niet reageren om leuk gevonden te worden 😉
Maar dat mensen er zelfs de "foutere" keuze door gaan maken, verbaast me wel. Bij mij werkt het juist andersom: als ik bijvoorbeeld niet zo veel vegetariërs in mn omgeving had gehad, en niet 86x geconfronteerd was geweest met alle negatieve gevolgen van vleeseten, was ik hoogstwaarschijnlijk nog vrolijk carnivoor geweest.
Wat het het onderzoek natuurlijk ook alleen vermeldt is het kortetermijneffect. En niet wat het met je doet als je telkens weer hetzelfde hoort, uit verschillende bronnen. Of je je dan steeds dieper ingraaft in je eigen gelijk, of dat je dan juist meer richting die "nieuwe norm" gaat bewegen. Niet om mn gelijk te krijgen hoor, maar zoals ik al zei: zo werkt het bij mij zelf wel in ieder geval. Dus ik vraag me af of dat bij anderen ook niet zo werkt.
Maar ik zal nog een paar aflevering van Lubach terugkijken en daar wat psychologische trucjes uithalen 😂