Recentelijk heb ik gemerkt dat wat wij als vanzelfsprekend beschouwen qua avondeten en eetrituelen helemaal niet vanzelfsprekend hoeft te zijn, dat het er in andere gezinnen heel anders aan toe gaat. Dus nu ben ik benieuwd hoe het bij jullie gaat.
We eten 's avonds altijd gewoon samen aan tafel. Dus niet dat zij vooruit eet. Voor mensen die dat wel doen: wat eten je kinderen dan? Restjes van de dag ervoor, of juist alvast wat jullie daarna gaan eten, of iets heel anders? Wij eten nu namelijk best wel laat omdat ik flink wat reistijd heb met mijn werk.
Bij ons is het zo dat onze dochter (in november 2 geworden) gedurende de maaltijd altijd aan tafel blijft bij ons. Ze zit in een Tripptrapp en heeft zo'n houten beugel, dus ze kan er wel zelf in klimmen, maar er niet zelf uit. Ik dacht eerst dat het misschien handig was om die beugel eraf te halen, maar dan zou ze dus op willekeurige momenten van tafel kunnen gaan en dat wil ik eigenlijk niet. Maar op een gegeven moment zal het wel moeten, dus ben benieuwd hoe dat dan gaat...
Meestal zijn we 's avonds gewoon aan het kletsen en nemen we de dag door, wie wat gedaan heeft. We laten vooral ook veel mijn dochter aan het woord en stellen haar vragen, omdat dat leuk is maar ook om te voorkomen dat ze met haar eten gaat gooien (maar zij heeft als motto: een dag niet gegooid is een dag niet geleefd, helaas...). Ik moet toegeven dat we dit 's ochtends en 's middags niet zo doen, dan lezen wij meestal een tijdschrift of de krant ondertussen...
Onze dochter hoeft alleen te eten wat ze wil, dus als ze niets wil eten, eet ze niets. Wel krijgt ze altijd een toetje (en die wil ze ook wel altijd). De hoofdregels zijn eigenlijk: niet gooien, gewoon eten, niet met je lepel in de beker. Ze kent die dondersgoed want ze herhaalt ze voortdurend, bij voorkeur vlak nadat ze heeft gegooid of haar lepel in haar beker heeft gedaan. Heel af en toe doet ze geen van beide en dan zegt ze aan het einde: 'Ik heb niet gegooid!' alsof we haar daar een staande ovatie voor zullen geven.
Hoe gaat dat bij jullie?