Recentelijk heb ik gemerkt dat wat wij als vanzelfsprekend beschouwen qua avondeten en eetrituelen helemaal niet vanzelfsprekend hoeft te zijn, dat het er in andere gezinnen heel anders aan toe gaat. Dus nu ben ik benieuwd hoe het bij jullie gaat.

We eten 's avonds altijd gewoon samen aan tafel. Dus niet dat zij vooruit eet. Voor mensen die dat wel doen: wat eten je kinderen dan? Restjes van de dag ervoor, of juist alvast wat jullie daarna gaan eten, of iets heel anders? Wij eten nu namelijk best wel laat omdat ik flink wat reistijd heb met mijn werk.

Bij ons is het zo dat onze dochter (in november 2 geworden) gedurende de maaltijd altijd aan tafel blijft bij ons. Ze zit in een Tripptrapp en heeft zo'n houten beugel, dus ze kan er wel zelf in klimmen, maar er niet zelf uit. Ik dacht eerst dat het misschien handig was om die beugel eraf te halen, maar dan zou ze dus op willekeurige momenten van tafel kunnen gaan en dat wil ik eigenlijk niet. Maar op een gegeven moment zal het wel moeten, dus ben benieuwd hoe dat dan gaat...

Meestal zijn we 's avonds gewoon aan het kletsen en nemen we de dag door, wie wat gedaan heeft. We laten vooral ook veel mijn dochter aan het woord en stellen haar vragen, omdat dat leuk is maar ook om te voorkomen dat ze met haar eten gaat gooien (maar zij heeft als motto: een dag niet gegooid is een dag niet geleefd, helaas...). Ik moet toegeven dat we dit 's ochtends en 's middags niet zo doen, dan lezen wij meestal een tijdschrift of de krant ondertussen...

Onze dochter hoeft alleen te eten wat ze wil, dus als ze niets wil eten, eet ze niets. Wel krijgt ze altijd een toetje (en die wil ze ook wel altijd). De hoofdregels zijn eigenlijk: niet gooien, gewoon eten, niet met je lepel in de beker. Ze kent die dondersgoed want ze herhaalt ze voortdurend, bij voorkeur vlak nadat ze heeft gegooid of haar lepel in haar beker heeft gedaan. Heel af en toe doet ze geen van beide en dan zegt ze aan het einde: 'Ik heb niet gegooid!' alsof we haar daar een staande ovatie voor zullen geven.

Hoe gaat dat bij jullie?

Wij eten ook samen aan tafel. Mijn zoontje eet heel af en toe wel alleen en eerder, omdat wij voor 20 uur eten dan niet halen. Dan krijgt hij gewoon wat uit de vriezer (Daar staan heel veel noodmaaltijden in). We proberen uiterlijk rond 18:30 aan tafel te zitten op werkdagen en in de weekenden eten we eerder.

Hij zit ook in een tripptrapp, maar zonder beugel (hij wordt over 3 maand 2). Met beugel gaat hij zo stunten, met tuigje gaat hij ontzettend hard schreeuwen, dat ons dit een betere en veiligere oplossing leek. Hij mag van tafel als hij klaar is, hij hoeft niet op ons te wachten. Het enige is, dan moet hij wel alleen spelen. Hij mag ook wel een boekje of wat blokjes op tafel zetten dan. Hij krijgt ook altijd een toetje, en moet dan gewoon weer terug aan tafel.

We nemen met zijn alle de dag door. Actief met zoontje, maar ook wel eens over zaken die wij gewoon met zijn tweeën kwijt moeten.

Hij mag niet gooien (gebeurd wel regelmatig), en hij mag zijn beker water niet omkiepen in zijn bord. Hij hoeft ook alleen te eten wat hij wilt, soms is dat heel veel, soms vist hij alleen vlees ofzo eruit en soms nauwelijks. Hij mag zelf opscheppen, maar heeft wel een klein bord, zodat hij niet super veel op kan scheppen.

S ochtends eet hij meestal alleen, omdat ik al weg ben en man niet ontbijt. Hij mag dan zelf kiezen tussen brood of yogurt met granola of muesli. Als we thuis zijn, lunchen we wel gezamenlijk.

Zoiets ongeveer haha.

Wij eten aan tafel, uitzonderingen daargelaten. Wij eten rond 17.30 uur, omdat zoon een uur/anderhalf uur later naar bed gaat. Dat betekent doordeweeks dat man zelden mee-eet. Iedereen beslist zelf hoeveel hij eet. Regel voor de oudste kinderen is wel dat ze pas iets bij mogen scheppen als hun bord leeg is. Bij zoon ben ik daar nog soepel in.
    We blijven allemaal aan tafel tot iedereen klaar is, en dat gaat prima.
    Er mag niet gekliederd/gespeeld worden met eten. Gebeurt dat wel, pak ik zijn bord weg. Daarna volgt altijd een herkansing en dat gaat meestal goed. Zo niet, dan is hij klaar.

We doen niet aan een toetje doordeweeks. In het weekend (meestal zondag) maken we uitgebreid zelf een toetje en gaan we ons te buiten (denk aan chocolademousse, panna cotta, pavlova, tiramisu, etc.)

Verder moeten de oudsten helpen tafel dekken en afruimen.

’s Morgens eten we niet samen. Dat heeft geen enkele zin, want iedereen moet op een ander tijdstip weg en we hebben ook nog een doucheschema.

Wij eten altijd samen, behalve op donderdag. Man is pas om 18:15 thuis en gaat rond 18:45 weer de deur uit om te trainen. De oudste heeft boksen van 18-19. Dus dan eet ik rond 17uur moet de meiden, we eten een ovengerecht, dat is nl nog makkelijk warm te houden/maken.
    We gaan pas van tafel als iedereen klaar is, de jongste is een lastige eter en moet van ons altijd 5 happen nemen. (Als ze iets echt niet lekker is neemt ze 5 inimini hapjes, als ze het wel ok vind zijn ze normaal). Als toetje hebben we altijd fruit ook in het weekend.
    In de ochtend eten de meiden samen. Man ontbijt alleen met koffie en ik ben 4 van de 7x al weg. 2x ontbijt ik als de meiden op school zitten en de overige keer eet ik vaak als zij al klaar zijn.

Ontbijt: jongens en ik eten aan tafel. Man is dan al weg. Heel gezellig is het niet, want er is altijd wel iemand met een ochtendhumeur. Maar er wordt wel door gegeten en dat gebeurt voor de tv niet.
    Lunch: in het weekend met z'n allen aan tafel. Doordeweeks mag de jongste voor de tv een broodje eten. Oudste eet op school/BSO.
    Diner: met z'n allen aan tafel. Enkele keer dat man of ik niet mee kan eten ivm werk. Eten rond 18uur. Kinderen mogen van tafel als ze klaar zijn. Wat betekent dat de jongste (3) na een paar happen klaar is en de oudste (5) de hele tijd aan tafel zit. Heb liever dat ze lekker gaan spelen en ik rustig kan eten, dan gedoe aan tafel omdat ze moeten blijven zitten. Oudste moet altijd wat groente eten, jongste zijn we nog wat soepeler. Ondertussen kletsen we lekker samen. Met eten gooien = bord weg en klaar met eten. In het weekend eten de kinderen soms eerder (restje of broodmaaltijd) en gaan wij daarna lekker rustig met z'n 2en eten.

Op mijn vrije dagen ontbijt ik samen met Bo, op werkdagen ontbijt ze "alleen" als ik onder de douche sta.
    Gewoon een broodje/boterham/crackers uit de hand.
    Ik had als een kind een hekel aan uitgebreid ontbijten aan tafel en dat heb ik nu nog steeds.

Op mijn vrije dagen lunch ik samen met Bo aan tafel. Op mijn werkdagen eet zij een warme maaltijd op de opvang.

Iedere dag eet ik 's avonds met Bo aan tafel. Mijn man eet 3 of 4 keer per week met ons mee.
    Op opvangdagen wil ze 's avonds niet warm eten, dus zorg ik dat ik 's middags op mijn werk een warme maaltijd eet. Dan eten we 's avonds brood/salade/soep/tosti.
    Op mijn vrije dagen kook ik. We eten rond 18:00, anders wordt het te laat voor Bo.

Ze mag zelf bepalen hoeveel ze eet. En thuis is dat niet zo veel. Vooral ontbijt en de warme maaltijd zijn niet denderend. Op sommige dagen slaat ze beiden over. Ze mag wel altijd een toetje (yoghurt) maar ook dat wil ze niet altijd. Soms eet ze liever fruit. Dat mag altijd.
    Ze zit eigenlijk de hele maaltijd bij ons aan tafel. Soms wil ze als ze klaar is even tekenen of kleien. Helemaal prima.
    Ze mag niet met eten gooien en gelukkig is ze daar een paar maanden geleden mee gestopt.

Ow en een leuk detail, op de opvang eet ze fantastisch. Samen met alle andere peuters eet mevrouw ineens quinoa rijst, kikkererwten, couscous, aubergine... echt je kunt het zo gek niet bedenken ze vind alles lekker.
    Als ik thuis couscous maak zit ze me aan te kijken alsof ik haar wil vergiftigen....

Ontbijt eten we niet met z'n allen aan tafel en lunch ook niet, avondeten wel. Dat hebben we ook altijd al gedaan, baby gewoon in de stoel erbij. Zodra het kon aten de kinderen ook gewoon hetzelfde eten als wij, dan kookten we zonder zout en scherpe kruiden. We bespreken eigenlijk nooit wat we gedaan hebben omdat ik dat saai vind, ik praat thuis eigenlijk nooit over mijn werk. We praten gewoon over andere onderwerpen, kan vanalles zijn. Wij hebben als regel wel dat ze eten wat de pot schaft en moeten proeven. Als ze het niet lekker vinden krijgen ze niks anders, al lusten ze het tegenwoordig altijd dus dat is niet meer aan de orde. We houden wel rekening met wat ze wel en niet lusten, de oudste lust bijvoorbeeld alles behalve champignons, dan gaan we dat niet expres door het eten doen terwijl ze zo'n goede eter is. De jongste moet soms haar energie kwijt en dan mag ze even van tafel, 10 sprongen op de trampoline en dan weer terug. Liever dat dan dat ze gaan zitten klieren.

Betsy Misschien een keer die andere peuters uitnodigen voor het avondeten 🤣
      Op de psz zetten ze mijn zoon altijd naast kinderen die slecht fruit eten (ze krijgen fruit van de psz) en ze moeten hem altijd afremmen om anderen een kans te geven. Daardoor gaan de slechte eters ook opeens fruit eten.

• Betsy hebben hierop gereageerd.
      • Betsy vindt dit leuk
        • [verwijderd]

Wij eten altijd aan tafel. Beide kinderen zitten op een triptrap. De oudste (3j) gewoon zonder beugel, de jongste (8mnd) uiteraard nog met beugel.

Door de week ontbijt ik samen met de kinderen want manlief is om 5.30 uur al de deur uit. In het weekend eten we wel met zn allen.
        Op mijn vrije dagen lunch ik ook samen met de kinderen aan tafel.

Avondeten proberen we zoveel mogelijk met zn allen te doen. Maar komt ook wel eens voor dat een van ons het niet red ivm werk.
        Alleen op donderdag eten de kinderen met schoonma die dan aan het oppassen is omdat ik dan pas rond 19 uur thuis ben.

Regel is dat er niet met eten gespeeld wordt, de oudste moet gewoon met een vork eten (ze heeft nog wel eens de neiging om met haar handen te eten terwijl ze echt heel prima met bestek kan eten)
        De regel niet gooien of aan de honden geven zijn we met de oudste al voorbij, die doet dat niet meer. Voor de jongste zal dat straks wel weer gaan spelen uiteraard.

Door de week krijgen ze alleen een beetje yoghurt, in het weekend mag de oudste een ander toetje (pudding, danoontje oid)

En verder gewoon blijven zitten tijdens het eten en tot iedereen klaar is.

Een jaar geleden had ik gezegd dat we iedere dag met zijn allen aan tafel eten, dat is helaas dit jaar anders.... sportclubs vinden het namelijk leuk om alles tijdens het eten te plannen 🤨

Maandag t/m donderdag moet dochter/zoon naar voetbal/dansles. Dan eten we twee om twee.
        Vrijdag, zaterdag en zondag eten we met zijn allen aan tafel.
        We spreken wel altijd de dag door.

• [verwijderd]

Vulpen het gaat hier niet veel anders hoor 😊!

Wij ontbijten altijd samen aan tafel.

Avondeten aan tafel... dochter eet heel langzaam dus nu spreek ik een tijd af dat ik van tafel ga als zij nog niet klaar is.
        Ze mag niet spelen tijdens het eten en ze mag niet van tafel.

We bespreken samen onze dag.

1 uitzondering, als we pizza eten doen we dit op de bank met een filmpje...

Betsy ik werk op een opvang en daar hebben we elke middag versgemaakte soep. En echt alle kinderen eten het op zonder problemen 🙂. Sommige ouders zijn daar heel blij mee omdat ze thuis dit soort dingen niet willen eten.

Veder gaat het bij ons thuis in de ochtend heel makkelijk. Mijn oudste is 3 en eet vaak een broodje op de bank. Is een beetje gekomen uit de periode dat hij om 05.00 uur wakker werd. Ik gaf hem dan een broodje en ging dan zelf ook op de bank liggen. En nu met de jongste van 1 wel aan tafel. Alleen eten ze niet altijd tegelijk omdat ze ook niet tegelijk wakker worden. Lunch wel aan tafel en avondeten ook. Met het avond eten blijven zitten tot iedereen klaar is. Behalve als we visite hebben, dan vraag je eerst of je van tafel mag. Je brengt je eigen bord naar de keuken en daarna eten we een vrieslolly.
        Ze mogen zelf bepalen wat en hoeveel ze eten. Maar ik spoor ze wel aan om nog een paar happen te nemen.
        Mijn oudste start al gelijk met, maar ik hoef niet ik heb een volle buik. Ik zeg ook dan, je hoeft niet te eten maar je gaat wel mee aan tafel zitten. Hij eet dan altijd gewoon wel mee.

• Betsy hebben hierop gereageerd.

Eetmomenten zijn altijd aan tafel sinds wij kinderen hebben:

Ontbijt: kinderen gaan zitten en beginnen te eten van het brood dat wij nu nog smeren en dan komen mijn man en ik erbij zitten met ons eigen ontbijt.
          Lunch: in het weekend met zijn allen aan tafel
          Avondeten: met zijn allen aan tafel tegelijk. We eten tussen 17.30 en 18.00 uur. Kinderen eten mee met de pot en wat de pot schaft. De jongste eet wat hij wil/kan en altijd bakje kwark. De oudste moet nu sowieso altijd alles proeven (minimaal 4 happen) en moedigen we wel aan om te eten maar niet, dan niet. En hij krijgt als hij goed eet kwark anders niet. Dat was eerst niet zo maar op een gegeven moment merkten wij dat hij wel heel makkelijk zei ik hoef niet meer en wilde dan wel kwark of iets. Daar zijn we dus wat strenger op geworden.

Torretjeee dat is ook de reden dat Bo naar een opvang ging met een warme maaltijd als lunch. Dan eet ze in ieder geval 3x per week fatsoenlijk 😂

Betsy haha ja wel goed van de opvang dat ze dat doen. Volgens mij zit hier in de buurt geen opvang die dat heeft, dat ze echt een warme maaltijd aanbieden.

Torretjeee van de 5 kdv’s in de buurt bieden er 3 een biologische warme maaltijd aan als lunch. Maar wij zitten ook wel echt in een buurt met veel expats, dus misschien scheelt dat.

Maar los van het feit dat ze daar goed eet is het ook gewoon heel makkelijk. Ophalen van de opvang en thuis gewoon simpel een boterham of tosti of soepje. Geen gehaast met koken. Echt ideaal!