iMoeder Gebruikt nu Tentin (lysdexamfetamine). Uiteindelijk op aanraden van de kinderarts toch over gegaan op dexamfetamine (Elvanse)
Net andersom 😝. Tentin is dexamfetamine en elvanse is lisdexamfetamine.
Het kan inderdaad een speurtocht zijn. Ik heb zelf geloof ik ook iets van 4 merken geprobeerd, maar dochter wil nu ook niks meer proberen. Beiden heeft voor- en nadelen, dus ik laat het ook maar zo.
CrazyCatLady H liep er heel erg tegenaan dat ze 'anders' is dan haar leeftijdsgenoten.
Daar had mijn dochter gelukkig geen last van. Ik denk ook omdat ze mij altijd als positief voorbeeld had. Ik heb altijd heel makkelijk kunnen illustreren dat anders zijn niet erg is en dat je er ook heel ver mee kunt komen (mijzelf als voorbeeld gebruikt). Het is voor haar nooit echt een ding geweest en we hebben thuis en op school altijd al aanpassingen gedaan. Het was hier dus echt een diagnose puur voor de medicatie. Zonder deze vraag hadden we haar ook niet officieel laten diagnosticeren om gedoe met bijv rijbewijs later te voorkomen.
Ze heeft nog wel psychoeducatie gehad, maar eigenlijk wist ze alles al van mij. Het enige wat ik niet accepteer van haar is ‘ik kan er niks aan doen, want ik heb adhd’. Het is geen excuustruus en ze blijft zelf verantwoordelijk voor wat ze doet. Dingen kunnen lastiger gaan, moeten anders, gaan sneller fout, het is frustrerend, maar dan gaan we samen kijken hoe we het oplossen. Daarin laat ik steeds meer de bal bij haar liggen nu ze ouder wordt. Niet in een ‘ik kan er niks aan doen en ik ben een slachtoffer’ blijven hangen. Mopperen en balen mag, maar hup dan weer verder en de verantwoordelijkheid over je eigen leven pakken.
CrazyCatLady zeg tegen een kind met Adhd dat ze iets niet mag vergeten, of een net zo vergeetachtige moeder? 😅
Alarmen zetten was het enige wat hier enigszins helpt. Ik had een alarm in mijn horloge en dat ging twee keer af met 10 minuten er tussen. Zelfs dat geeft geen garantie 😬. Langwerkende reageer ik slecht op, maar anders lijkt mij dit echt ideaal. Zeker ook voor pubers. Zo medicijnbakje zag ik geen toegevoegde waarde van in. Nu gebruik ik het wel, omdat ik iets van 6 a 7 verschillende pillen heb en sommige meerdere keren per dag. Voor 1 soort pil voelt het een beetje nutteloos om het voor een week klaar te zetten. In ieder geval ik zou daar al heel snel de brui aan geven.
Ik deed in al mijn tassen een stripje, legde het op verschillende plekken leggen, zoals in de auto, badkamer, keuken en op het werk. Had ik tenminste altijd wel wat bij mij of zag ik het liggen wat mij herinnerde.
Alleen het vervolgens niet direct weer vergeten was een uitdaging… Het voordeel is dat je daardoor op een gegeven moment wel een voorraad hebt en je overal wat neer kan leggen 🤣.
Misschien ten overvloede, maar als ze een keer naar het buitenland gaat, moet je een verklaring regelen voor haar medicijnen. Het valt onder de opiumwetgeving en kan gezien worden als drugssmokkel zonder verklaring.