Jessie80 mijn zoon zit in groep 8. Hij gaat waarschijnlijk naar het vso. Op school werd er nog even getwijfeld over vso of lwoo. Maar gezien zijn prikkelgevoeligheid, zijn emotionele leeftijd en zijn labiliteit kiezen we eerst voor het vso. Opstromen kan altijd.
Daarbij veranderd er sowieso veel voor mijn zoon. Hij gaat, wanneer er een geschikt plekje vrij komt, in een gezinshuis wonen doordeweeks. De weekenden komt hij dan thuis. De insteek vanuit de gemeente/Jeugdwet is dat hij op termijn ook weer thuis komt wonen. Maar dat hangt wat mij betreft heel erg af van hoe hij zich gaat ontwikkelen, ook richting de puberteit.
Mijn dochter zit in groep 7. Een aantal weken terug is dochter geobserveerd door Cedin, die zijn erg geschrokken en hebben een stevig gesprek gehad met de juf en ib'er. Ineens wilde school weten of ik haar op het vso wilde hebben. Ik vind het ongelooflijk. Ze zien zichzelf niet als handelingsverlegen maar vinden vso wel een optie. Mijn dochter heeft volgens de testen een iq tussen de 115-120, ze komt uit op een vmbo-bb advies. Ze komt ook echt niet goed mee op school maar dat is naar mijn mening omdat ze nooit passend onderwijs heeft gekregen. Ook nu loopt ze vast met een aantal dingen, waaronder huiswerk. Wat goed past in het beeld van een meisje met ass. School zegt dat dit niet hun probleem is, daar ben ik het niet (geheel) mee eens. Ondertussen denderen de resultaten van dochter naar beneden. Cito's afgelopen weken zijn slecht gegaan omdat dochter stijf staat van de stress, savonds niet kan slapen dus ze is bekaf. Kleine dingen die haar niet duidelijk zijn waardoor ze veel in paniek raakt. Maar op school laat ze gewenst gedrag zien (en ik snap het, dat is moeilijk maar luister dan naar ouders), dus is er volgens school niks aan de hand. Maar vso is ineens wel een optie.