[verwijderd] Hoe oud is hij nu precies? Sorry het waren heel veel berichten dus ik heb er een paar overgeslagen.
Hij is mijn eerste, en ik zei altijd al dat ik hem druk en veeleisend vond en apart. Maar alles werd afgeschoven op mij en dat het moederschap gewoon zwaar is (na 10 weken wilde hij al niet meer knuffelen... normaal zeker? 😉 ). Hij liep op tijd, hij praatte zeer snel zeer goed etc.
Toen mijn tweede geboren werd, was het voor mij voordat de tweede 1jaar was al duidelijk dat deze ook pittig ding was, maar een wereld van verschil met de oudste. De tweede is nu ook nog jong maar ik durf te stellen dat hij NT is 😉
Ik wil en officiële diagnose omdat die diagnoses deuren openen naar specifieke hulp. Ik wil ook geen diagnose maar dat we doen 'alsof', prima. Als ik maar de voorlichting en tips etc krijg. Ik hoef (voorlopig) geen
Ritalin bij een diagnose, laten wel wezen, hij is 4....
Ik heb zelf jarenlang verkeerde therapie gehad omdat de diagnoses niet klopten en dus ook nooit konden werken bij mij.
Terugkijkend heb ik zelf (ADHD diagnose @38j, nu zelf met Ritalin) waarschijnlijk ook behoorlijke ODD gehad. Dit gaat vaak samen met ADHD had ik begrepen. Ik begrijp dat dit (nog niet op ingelezen) ook fysiek in je hersenen zit, maar ik zou het graag in goede banen leiden voordat het zo ongecontroleerd doorzet als bij mezelf. Ik snap dat dit best effort is, zonder garantie...
Er is op school vanalles 'mis', alleen ze denken bij ADHD alleen aan het motorische hyperactieve en het is zoveel meer. Bovendien vindt ik ADHD een verkeerde benaming want alleen al door de naam ontstaan misvattingen. Bijna alle voorbeelden die ze geven kan ik direct in het ADHD vakje plaatsen, dan wel onderverdelen in de 'vakjes' mbt afleiding, concentratie etc.
Als hij bijvoorbeeld mag verven op de gang, dan loopt ie richting de deur, slaat af de bouwhoek in en denkt nooit meer aan het verven. Als hij vervolgens wordt aangesproken dat hij zou gaan verven weet hij het nog wel, maar als ze hem dan opnieuw die kant opsturen dan lijkt ie niet te luisteren, gaat treuzelen etc (hij overziet het plan verven nog niet. Kwasten pakken,schortje aan, doppen van de verf etc. Dat verwachten ze inmiddels wel van hem. Maar hij overziet het niet, ook wel weer typisch adhd maar dan weer een andere kant. Als je de opdrachtjes kleiner maakt gaat het prim maar dat doen ze dus niet). Zij zien het als niet luisteren en opstandigheid. En dat dit niet iets is wat ze vaker tegenkomen?
Ik hoor nog geen ASS klachten op school, behalve meer moeite met veranderingen. Misschien zijn ze er wel maar wordt t niet als zodanig gesignaleerd.
Maar als hij ASS heeft naast ADHD, zal misschien de standaard ADHD aanpak niet werken.
Naast school is er ook thuis absoluut iets nodig, want ondanks de door mij succesvol doorgevoerde aanpassingen en andere benaderingen, is het nog lang geen voldoende. Als hij enig kind was gebleven had hij ws iets beter uit de verf gekomen omdat we dan meer 1 op 1 aandacht hadden voor hem.
Ik stuur je nog even een kleine aanvulling per PB want ik heb nog een toevoeging die ik niet openbaar op internet kan zetten 😉