Iedereen vindt zijn of haar kind natuurlijk speciaal maar sommige kindjes hebben net iets meer een gebruiksaanwijzing.

Een topic om ervaringen uit te wisselen.

Onze oudste zoon (feb 2012) heeft ASS. Diagnose nu ruim jaar geleden. Regulier onderwijs was niet haalbaar en sinds februari dit jaar gaat hij naar het speciaal onderwijs. Helemaal opgebloeid, heerlijk om te zien, leert zoveel over zichzelf daar. Nu zijn we bezig met het regelen van BSO+, kleinere groepen, e.d. echte doelen. Maar oh die bureaucratie!

Ik heb even je topic verplaatst. Er is namelijk een speciaal kopje voor kinderen die een eigen handleiding hebben.

    @Jessie80 Of wil je het graag specifiek hebben over kindjes met een diagnose in een bepaalde leeftijdcategorie? Dan zetten we hem weer terug.

    Onze dochter heeft een chromosoomafwijking met verstandelijke beperking en ass. sinds mei op speciaal onderwijs en gaat sindsdien enorm vooruit. Met name op gebied van taal en motoriek

    Soturi helemaal prima. Ik ben nog niet helemaal thuis in alle categorieën. Dacht naderhand zelf al wel... oh hij had ook prima bij opvoeden gekund. Ik ga ff kijken!

      Soturi ben nog op zoek naar het "meld" knopje dus even zo. Kun je de titel aanpassen naar "Uitwisselen ervaringen ASS AD(H)D etc"? Mijn dank is groot!

      Ga ik doen. Het meldknopje staat als het goed is onder de 3 puntjes naast 'Leuk' en 'Reageren'
      Goedemorgen hier! Het meldknopje heet "Rapport". Staat wel op de plek die ik al noemde.

      Titel inmiddels veranderd. 🙂

      Soturi heeft de titel veranderd naar Uitwisselen ervaringen ASS AD(H)D etc.

      Jessie80 Ik ben nog niet helemaal thuis in alle categorieën

      Dit is ook niet vreemd natuurlijk. Het is een heel nieuw forum, en ikzelf moet ook nog wel kijken welke categorieën er ook alweer zijn. Maar dat komt wel zodra we hier allemaal wat langer meedraaien.

      Ik schrijf hier graag mee. Middelste dochter (die ik nog steeds 'jongste' noem haha) heeft ADHD. Oudste waarschijnlijk ook, alleen heeft zij ook een chromosomale afwijking, waardoor niet helemaal duidelijk is waar de kenmerken vandaan komen

      • [verwijderd]

      Ik schrijf ook graag mee.
      Mijn oudste heeft ass (mcdd) en ADHD. Mijn dochter heeft nog geen diagnose. Maar ze krijgt binnenkort cognitieve gedragstherapie voor haar angsten en dan kijken ze ook naar ass. Ze heeft wel veel kenmerken maar met de ados komt het er niet uit. Bij meisjes is het zowiezo vaak wat moeilijker dan bij jongens.
      Zelf heb ik pdd-nos wat nu dus ook ass heet.

      Ik volg dit ook even. Mijn oudste stiefdochter heeft twee weken terug de diagnose add gekregen. Ze is nu 13 en ik had al vermoedens sinds haar 5e ofzo, maar ze had er zelf nooit last van dus nooit laten onderzoeken. We wilden haar daar niet mee belasten want ze heeft al genoeg meegemaakt als jong meisje. Ze heeft er wel echt last van op school. Elk weekend wel een huilbui door de stress van al het huiswerk. Ik vind het echt heel sneu, gun haar zo een leuke puberteit in plaats van deze stress. Weet soms ook niet hoe we haar kunnen helpen.

        Ik schrijf ook mee.

        Dochter, 8, heeft een mutatie op het TBR1-gen. Deze mutatie zorgt voor een verstandelijke beperking en wordt ook in verband gebracht met ASS. Verder heeft ze (ook nog 😏) ADHD, waarvoor ze sindskort medicatie slikt. Ze zit sinds haar 4e op een ZMLK-school.

        Sevenof9 heftig zeg. Krijg je nu ondersteuning vanuit waar ze onderzocht is?

        Hier een vervelende naar- bed- breng- sessie. Gaat meestal best goed maar nu was hij echt aan het uitproberen... En uiteindelijk houd ik er een naar gevoel aan over... 🙁

          Jessie80 Ja ze gaat op school hulp krijgen met plannen. Ik denk echter dat ze beter een niveau lager kan gaan doen maar niet iedereen is het daar over eens. En of ze medicatie gaat krijgen weten we nog niet.

          Wat was er vervelend met het naar bed brengen? Ook niet fijn als je er een naar gevoel aan over houdt.

          Shimmer Ik had nog nooit gehoord van ergotherapie in die context. Weet ook niet of therapie nu goed voor haar zou zijn, het is altijd zo dubbel. Ze heeft ook al heel lang creatieve therapie gehad om de scheiding van haar ouders te verwerken en nu weer die onderzoeken en dan nog een therapie erbij kan ook vervelend voor haar zijn omdat ze zich dan weer extra anders voelt dan de rest. Maar de diagnose is ook heel pril, dus eerst maar even afwachten hoe de hulp op school gaat. Wel fijn dat het voor je dochter zo goed werkt!

          Ik merk ook dat therapieën vaak juist belastend zijn, ingewikkeld hoor!

          Hier gelukkig alle therapieën op school dat scheelt al veel.

          Shimmer wat doet de ergotherapeut dan precies? Therapie thuis of op school klinkt veel beter dan ergens anders