https://www.diariosur.es/axarquia/mineros-comenzaran-excavar-20190121224607-nt.html
Samenvatting:
“Gisteravond om 21.45 zijn 3 van de reddingswerkers van de put gegaan om de werrkzaamheden van het inbrengen van de metalen buizen te overzien. Dit is een heel belangrijk gedeelte van de operatie om de veiligheid van alle aanwezigen te waarborgen.”
Op het moment dat eindelijk de 60 meter was bereid werd de animo als volgt beschreven: “we zijn dichterbij. We moeten doorgaan. We zijn dichterbij. De tranen springen in de ogen. Maar we moeten doorgaan.”
Rond 20.00 zijn ze dus begonnen met het plaatsen van de buizen, dat duurt naar schatting 12 a 14 uur. (Na het plaatsen moeten ze ook de ruimte tussen buis en muren van de put opvullen met aarde voor de veiligheid)
Vooral het plaatsen van de onderste buis is een precies en moeilijk werk vanwege de opening in de buis waar straks de reddingswerkers moeten beginnen te graven. De situatie is zeker niet optimaal omdat de werkzaamheden zonder de nodige voorstudies van terrein (die normaal vele weken zo niet maanden duren) en met veel grover geweld dan normaal zijn uitgevoerd.
Volgens de reddingswerkers gaat het graven van de horizontale tunnel 24 uur duren, (al hebben ze “binnenshuis tijdens alle besprekingen de hoop uitgesproken er eerder te zijn).
Ze zullen vanuit het gat in de buis dat 1 meter hoog is, vooruit graven, maar ook 1 meter omhoog en 1 meter omlaag, zodat de horizontale gang uiteindelijk 3 meter hoog is. Op deze manier hopen ze meer kans te hebben om Julen te vinden.
Ze zullen om beurten werken, maar deze mensen zijn zo opgeleid en gespecialiseerd in dit werk dat ze zullen doorgaan tot ze niet meer kunnen voordat de volgende groep naar beneden gaat.
In een ander artikel van de diariosur heb ik gisteren gelezen hoeveel veiligheidsmaatregelen ze in acht nemen.
(Dit voor de mensen die zich afvragen waarom het zo lang moet duren om een “tunneltje” van 4 meter te graven)
Naast alle zuurstof die iedereen persoonlijk op de rug heeft, wordt er een aparte eenheid geplaatst aan het begin van de tunnel om er voor te zorgen dat men goed kan blijven ademen. De tunnel moet onderweg gestut worden tijdens het uitgraven en ook de leiding voor die zuurstof moet geplaatst worden zodat ze, in geval van bewegingen in de grond en/of instorting, ze in ieder geval genoeg zuurstof blijven behouden.
Een goede tekening van het werk dat ze aan het verrichten zijn:
https://www.diariosur.es/axarquia/trabajos-rescate-julen-totalan-20190121005050-in.html
tot zover de update van vannacht...