Tantetil Ik droom ook vaak dat ik ergens naar de wc moet, maar die kan ik niet vinden en dan heb ik er een gevonden maar die is dan in een open ruimte of gewoon achter het glas.
Dit droom ik ook heel vaak. Of beter gezegd, droomde. Want nu is dat veel minder dan vroeger.
Jezelf ontlasten in je droom wordt geïnterpreteerd als het uiten van emoties. Als je op zoek bent naar een toilet, wil je iets kwijt. Maar iedere keer dat je denkt dat je dat veilig (privé) kwijt kunt, kom je erachter dat je niet privé bent, maar juist heel zichtbaar. Doordat er inderdaad een deur ontbreekt, of een wand van glas is, of het hokje is super laag en je steekt er half bovenuit. Het betekent dat je niet durft, dat je jezelf te kwetsbaar voelt om je emoties te uiten.
Ik droomde vroeger ook vaak dat de hokjes waarbij ik wél helemaal onzichtbaar en alleen was, ontzettend goor waren. Ik kon mijn eigen behoefte niet doen zonder vies te worden omdat alles besmeurd was met poep, urine, vies papier en bloed. Jarenlang kwam die droom terug, waarbij ikzelf helemaal onder andermans rotzooi kwam te zitten zonder zelf iets te kunnen doen. Totdat ik op een dag (nacht) besloot een emmer warm sop te halen en alles schoon te maken. En toen het hokje schoon was, maakte ik ook mezelf schoon. Een klus van uuuuuuuren en ik moest mijn best doen om door te zetten. Maar het lukte. En het voelde veilig. En toen ik de deur van het hokje opendeed stond mijn moeder daar. Ik was ineens heel erg jong. Ik was doorweekt van het sop, maar schoon, en keek haar aan en zei: "Alles weer is schoon mama."