School... vanaf dat we op 3jaar begonnen aan boord met peuterlessen was het vaak strijd. Het was saai, stom, tijdverspilling. De kleuterlessen waren niet veel beter. Echt naar school vanaf groep 3... Ook daar had je niet veel zin in schooldingen. Bijna elke morgen strijd om je uit bed te krijgen. Naar school ging je wel redelijk zonder strijd, geaccepteerd dat het moet en geen discussiepunt is. Maar ècht plezier erin had je niet. Er was "iets" maar niemand wist wat dat "iets" was, tot je in groep 5 te horen kreeg dat je ass hebt. "Iets" kreeg een naam, dingen werden duidelijk. En zoals zo vaak: je hoort het, je accepteert het want veranderen kan je het niet. Opgelucht dat je weet waarom je je anders voelde en sociale dingen moeilijk vindt. Je bent niet raar, je hebt "gewoon autisme". Net zo gewoon als een bril of krullen of de langste zijn.
En zo gaat de basisschooltijd voorbij. Niet veel plezier erin maar ook geen heftige problemen. Mopperen dat je maar 5 weken zomervakantie hebt ipv 6. Waarom moeten we op regiogrens wonen?
Vol spanning kijk je uit naar de 1e schooldag. Blij kom je weer thuis en voor jouw doen spraakzaam. De jongens waar je op de kennismakingmiddag mee optrok waren vandaag ook de jongens waar je bij aansloot. In de avond belt E je zelfs nog op, hoe laat en waar wachten we op elkaar morgenochtend?
Ook dag 2 gaat goed, weer een vrolijke jongen die thuis komt. Wel een druk en moe hoofd, maar blij.
En toen kwam dag 3... En voor ik uit bed ben ben jij al aangekleedt! Als ik beneden kom heb je je eten en drinken al in je thuis en zit je te eten. Zonder aansporing fiets je precies om half 8 weg, vol vertrouwen de dag tegemoet.
Lieve schat, wij hebben ons zorgen gemaakt. Hoe ga je het doen, weg van de vertrouwde school waar je superjuffen hebt gehad? Niet meer je vertrouwde kleine klasje maar een klas van 32 kinderen waarvan maar 2 meiden? Hoe ga je het op je nieuwe school vinden? Het fietsen? Gaat het lukken om nieuwe vrienden te maken? Hebben we de goede school gekozen?
Maar nu zijn er veel zorgen weg. Je lijkt nieuwe vrienden te maken en je plek in de klas te vinden. Jouw vertrouwen in jezelf als je smorgens wegfietst geeft mij het vertrouwen dat alles goed komt.
Lieve schat, we houden van je en hopen dat je 5 mooie jaren tegemoet gaat 😘