Cactusje Ze schrijft ook wel zelf samenvattingen, misschien dat ze dan juist de verkeerde dingen op schrijft.
Dit is een hele belangrijke vaardigheid die vaak mis gaat. Leerlingen die een voorbeeld opschrijven in een samenvatting, die alleen bedoeld is ter illustratie.
Als je haar zo ver krijgt en het zelf op kan brengen, misschien kunnen jullie dan een keer het hele proces samen doen, van de eerste keer leren tot aan de toets. Dan weet ze of ze een goed cijfer haalt als ze een goede voorbereiding heeft.
Goed dat je contact houd met de mentor, ik zou ook zeker laten weten wat ze thuis doet en hoeveel tijd ze besteed aan school. Soms hoor ik leerlingen die zeggen het allemaal heel veel te vinden, maar dan hoor ik van ouders dat "heel veel" niet zoveel voor stelt in de praktijk. En soms hoor ik van ouders dat zo'n kind elke middag en avond compleet vult met huiswerk. Dat is nogal een verschil dat je niet makkelijk uit een gesprek met een leerling haalt.
Een goede samenvatting maak je het best door uit elke paragraaf de belangrijkste info te halen (vaak 1 zin). Een enkele paragraaf is alleen een voorbeeld, maar meestal bevat elke paragraaf een stukje info en een hoop bijzinnen.
En vakken met rekensommen ed is een kwestie van veel herhalen. Als het goed is, is alles nagekeken, schijf de nummer van de sommen die je fout had op en maak die nog een keer. Maak de voorbeeldsommen in het boek (blaadje leggen over het antwoord terwijl je hem maakt) en/of maak gewoon een paar sommetjes in het boek opnieuw om te testen of je het kan.