De open dagen komen er aan! Volgende week staan de eerste 2 scholen op de agenda, in totaal zullen we er 5 bezoeken. We hebben van school een boekje gehad met een checklist en die zullen we ook meenemen. Ik vind het wel spannend hoor, kiezen we straks de juiste school voor onze dochter? En gaan we voor de school waar we het beste gevoel bij hebben of degene met het beste resultaat. Moeilijk allemaal hoor.

Herkenbaar. Hier waren 3 scholen beschikbaar. Waarvan zoon van een al zelf zei dat hij dat niks vond. Het gevoel van je kind erbij is zo belangrijk. Ik vond het erg prettig om niet alleen naar de open dagen te gaan en naar voorlichtingsbijeenkomsten. Maar ook meeloopdagen te doen. Pas toen ervoeren we echt meer de sfeer op de school. Ook onze zoon merkte toen hoe het er aan toe ging op school en in de lessen. En de keuze was toen verrassend snel gemaakt.

Kiest ze niet zelf? Ik heb zelf mijn middelbare school gekozen en mijn broertjes ook, we kozen alledrie voor een andere en ze waren alledrie prima. Stiefdochter heeft ook zelf gekozen. Ik ken een meisje waarbij de ouders kozen en dat leverde grote problemen op.

Sevenof9 mijn ouders hebben ook gekozen en daar was ik niet blij mee. Achteraf hebben Mn ouders toch wel spijt dat ze mij en Mn broer naar die school hebben gestuurd.

Maar spannend allemaal, wij krijgen dit jaar het voorlopig advies, oudste zit in groep 7. En dan gaan we volgend jaar ook op scholenjacht.

Sevenof9
      Haar eigen input is natuurlijk ook erg belangrijk. Maar ik wil wel graag dat we ons best doen om een school te kiezen waarvan wij denken dat die het best bij haar past, en niet omdat die en die ook naar die school gaat.

Bloem
      Er is 1 school waar ze zo'n meeloopdag hebben waar ze met de klas heen gaat. Later op de dag zullen wij ook die school bezoeken. Die school ben ik zelf ook een tijdje geweest maar op een ander niveau als waar ik verwacht dat dochter terecht komt.

Daar kan je het met haar toch gewoon over hebben?

Ik mocht ook zelf kiezen en ondanks dat mijn beste vriendin naar de ene school ging, wilde ik liever naar de ander. En zo geschiedde.

Sowieso ging bestie naar de havo en ik naar het vwo, dus heel veel hadden we elkaar daar ook niet gezien xD

Djoess Daar kan je het met haar toch gewoon over hebben?

Daar gaan we zeker even een gesprekje over houden. Ik ben zelf eigenlijk een beetje bang dat ze voor bekenden zal kiezen omdat ze een vrij verlegen persoon is.

Het is voor mij ook allemaal nieuw, ik ging gewoon naar de plaatselijke vo zonder ook maar naar 1 open dag te gaan. We hebben het er thuis ook nooit over gehad dat een andere school ook nog een optie zou zijn.

Als je naar resultaten wilt kijken, kijk dan liever naar t oordeel van de inspectie dan bijvoorbeeld naar slagingspercentage.

Onze dochter zit in groep 7 en wij gaan dit jaar al wat voorwerk doen en de open dagen bezoeken.
          Ik vind het zelf heel belangrijk dat ze naar een school gaat waar ze zich prettig voelt dus haar stem telt zeker mee. We praten nu al wel met haar over dat het belangrijk is een school te kiezen die bij haar past en niet omdat haar vrienden daar naartoe gaan.
          De kans is groot dat het de school in onze woonplaats wordt.

Ik ben destijds naar dezelfde school gegaan (de 1e) omdat mijn stiefzus daarnaar toe ging en het was een fijne school. De 2e (we gingen verhuizen) was de enige openbare middelbare school dus toen was de keuze ook snel gemaakt.

Hier gaan we ook binnenkort scholen bekijken, al zijn we wel vorig jaar al bij een aantal scholen langsgegaan. Maar nu voor het 'echie'. Vandaag hebben trouwens alle achtste groepers een lesje mogen volgen op een van de grote VO scholen hier in de buurt. Leuke eerste kenninmaking!

Leuke periode en ook wel spannende periode 😉

Huggybird heel verstandig om alvast een kijkje te nemen. Er komt namelijk best veel op je af en zo heb je alvast je eerste indruk gehad en dan kan je volgend jaar richten op de details. Ik ben in ieder geval heel blij dat we het hebben gedaan.

Angel1980 dat geldt voor ons als ouders, maar zeker ook voor de kinderen. Ze hebben geen idee hoe het daar is.

Angel1980
                Ik vind het jammer dat ik het vorig jaar niet gedaan heb met mijn oudste. Geen idee dat het handig was om in groep 7 ook al een kijkje te gaan nemen.

Huggybird absoluut waar. Het is fijn voor de kinderen om de sfeer voelen en met leerlingen te spreken, de eerste indruk.

Cactusje snap ik.. Ik weet dat er meerdere ouders het bij ons vorig jaar ook niet hebben gedaan. Het heeft een voordeel, maar het belangrijkste is dat je straks de tijd gaat nemen om alles te zien en te horen.

Cactusje mijn broer schoonzus hadden dat ook niet bedacht. Zij hebben vooral veel mensen om hun heen met even oude en jongere kinderen dan hun oudste.
                  Dan hoor en zie je dat in je omgeving ook niet.
                  Ik werk in het onderwijs dus weet dat het best gebruikelijk is. Mijn neefje is helemaal niet bezig met bedenken naar welke school hij zal gaan, mijn dochter is wel erg nieuwsgierig en stelt veel vragen.

Hier ook een dochter in groep 8.
                  Vorig jaar hebben we inderdaad ook al wat rondgekeken en ze heeft wat lessen meegedaan. Vorig jaar heeft ze een meeloopochtend gehad en ik ben toen meegeweest (achter in de klas meegekeken) Het viel me toen wel op dat het allemaal extra leuk gemaakt was en daarmee niet echt representatief voor hoe het echt gaat zijn.
                  Volgende week mag ze een dag echt meedraaien met een eerste leerjaar.

Wat vinden jullie een maximale (enkele) reistijd wat nog acceptabel is?

Jaime Wat vinden jullie een maximale (enkele) reistijd wat nog acceptabel is?

Voor mijn dochter zal het ongeveer 40 minuten fietsen zijn waar ze na de zomervakantie naar school gaat. Als we verder gaan dan is het voor ons ook meteen een stuk verder, dan is het met de auto al minimaal een half uur. Ik vind 40 minuten fietsen lang genoeg.

• Jaime hebben hierop gereageerd.