[verwijderd] de discussie wat is er eerder, emotie of de gedachte, wordt al lang gevoerd. In het boek wat ik aan het lezen ben staat een korte samenvatting van deze discussie met een eindconclusie. Als je het interessant vindt kan ik een foto maken van de desbetreffende blz?
Op dit moment wordt het als volgt geschetst er is een situatie, je hersenen interpreteren deze situatie (oa aan de hand van opgeslagen eerdere ervaringen en wat je in leven hebt geleerd en gezien) en op basis daarvan wordt een emotie geselecteerd. Deze emotie kan de interpretatie weer beïnvloeden en vice versa (het is niet lineair, maar een wederzijdse afhankelijkheid). Deze emotie voel je in je lichaam door de aanmaak van allerlei stoffen in je brein en de volgende stap is pas de wijze waarop je deze emotie gaat uiten. Niet alleen het uiten van deze emotie, maar ook welke emotie je voelt kun je naar mijn mening weldegelijk veranderen. Je hersenen leggen namelijk associaties tussen gebeurtenissen en emoties. Deze associaties kunnen overschreven worden.
Nog sterker ik ben 100% van overtuigd dat je dit kan veranderen omdat ik dit bijna dagelijks in mijn werk probeer te bewerkstelligen en zie gebeuren. Ik heb zelf ook situaties waar ik vroeger vreselijk boos of verdrietig om kon worden en welke nu een hele andere emotie oproepen, om dat ik deze (bewust en onbewust) anders ben gaan interpreteren.
Andere simpele voorbeelden, er zijn mensen met fobieën, waar ze af komen en geen irreële angst meer voelen bij bepaalde triggers, mensen met trauma’s die verwerkt worden en daardoor emotioneel heel anders zullen reageren op behaalde cues, je kan mensen onverschilligheid aanleren in situaties waarin ze vroeger boos werden mbv comet-training, mensen met agressie problemen, die van hun boosheid af kunnen komen enz. Emoties zijn niet a la minuut controleerbaar, maar wel veranderbaar op termijn. Soms deels, soms doordat de interpretatie minder extreem verloopt en daardoor het voelen van de emotie minder extreem is en soms kan een bepaalde emotionele reactie volledig veranderen of uitdoven.