Onze zoon van 4 is altijd een mager jongetje geweest. Hij groeit altijd al op de -2 lijn. Geen probleem maar de laatste tijd is dit afgebogen en komt hij onder de curve.
Qua eten gaat het in periodes goed/niet goed. An sich is hij niet persé een hele lastige eter en wil hij best veel proeven. Sommige dingen zijn zijn ''lievelingseten'' en eet hij goed (uiteraard patat maar ook olijven, spaghetti/pasta, mexicaans en rode groenten zoals rode bieten en rodekool, groene groenten dan weer wat minder enthousiast) Rauwkost eet hij heel goed, fruit ook al heeft hij dan wel steeds in periodes favorieten.
Bij ons is het zo dat we eten wat de pot schaft maar hij bepaald hoeveel hij eet. Toetje krijgt hij in principe altijd maar dan hebben we het dus over gewoon wat kale kwark en soms eens een danoontje in het weekend. Niet eten is geen eten en ook niets anders en je proeft altijd minimaal 5 happen.
Nu is hij half december wat grieperig geweest: buikgriep. Hij gaf op een avond ineens na het avondeten over (over de eettafel) hij had eigenlijk heel goed gegeten en alles eruit. Hier schrok hij nogal van en hoewel het snel was opgeruimd heeft het blijkbaar indruk gemaakt. De volgende dag gebeurde het weer: kan gebeuren nog steeds ziek. Een week later was hij erg overstuur (vermoeidheid voor de vakantie) en hoppa, tijdens het douchen gebeurde het weer.
ik had al opgemerkt dat hij in de tussentijd heel langzaam begon te eten, hele kleine hapjes, boterham 45 minuten over doen. Daarnaast kwam hij steeds thuis met al zijn lunch ( 1 boterham en wat rauwkost) nog in zijn bakje en 's avonds elke keer bij het avondeten mini hapjes nemen, huilen dat hij niet wil etc. Kortom steeds gedoe.
Gisteren wilde hij niet avondeten, mini hapjes, zei steeds dat hij anders moest spugen etc. Maar zijn toetje (een ''bijzonder'' toetje) at hij in grote happen zo hop op. Dit zien wij nu de afgelopen periode: veel gedoe over het avondeten maar toetjes, vlees, snoepjes, koekjes etc kan hij prima in grote happen en snel eten.
Vandaag at hij zijn vlees in grote happen en toen hij groente moest eten van mij werd hij helemaal overstuur en ging hij een soort braakneigingen opwekken en dat werd uiteindelijk dus overgeven. Uiteraard resulteerde dat erin dat hij niet verder hoefde te eten en 5 minuten later was hij heel vrolijk en vroeg om een toetje.
Mijn man en ik hadden eerst het idee dat hij geschrokken is van het overgeven en sinds die tijd mini hapjes eet en niet echt wil eten. Aan de andere kant lijkt het nu dat hij het aan het inzetten is om er voor te zorgen dat hij ook niet meer hoeft te eten. Ik weet dus niet zo goed wat we nu moeten doen. Hoe pak je zoiets aan?