Sevenof9 ja misschien bedoel ik dat wel. Ik weet niet of ik het een disbalans zou noemen, ik vind balans een beetje een vaag begrip. Maar ik geloof ook niet in een hemel als tegenovergestelde van een hel. Misschien is er wel een balans en maakt alle ellende daar deel van uit. Ik geloof trouwens ook niet in positieve of negatieve ervaringen, dat is puur hoe wij het als mens labelen en ervaren, maar dat is zoiets persoonlijks. Ik geloof niet dat er een hogere macht is die bedacht heeft dat mensen iets negatiefs moeten ervaren. Er zijn ervaringen en hoe we die ervaren is onze eigen perceptie.
Tuurlijk is balans een vaag begrip 😉
Ik geloof ook niet in een hemel als tegenovergestelde van de hel, ik geloof in een hemel als tegenovergestelde van deze wereld. (Op mijn goede dagen dan. Op slechte dagen geloof ik heel erg in de hel en ben ik doodsbang daar terecht te komen (vanwege mijn geaardheid). Maar dat is geloven vanuit angst, dat probeer ik niet te doen want dat brengt me niets goeds.)
Ik ben het wel met je eens dat het deels eigen perceptie is hoe je je ervaringen beleeft, maar deels ook niet, ik kan talloze gruwelijke voorbeelden bedenken van ervaringen die niets positiefs hebben, oorlogsmisdaden, verkrachtingen enzovoorts.