iMoeder De orthodontist lijkt me wel de laatste die onafhankelijke beoordeling daarvan kan doen juist? Die verdiend er aan als iemand een beugel ‘moet’.
Ik denk dat ortho’s toch wel het beste kunnen beoordelen of iemand een beugel nodig heeft. Deze hebben na hun 6-jarige tandarts opleiding nog een 4-jarige postdoc voor orthodontie gevolgd. Het zijn big-geregistreerde zorgverleners. Je wordt niet opgeleid als zorgverlener om onnodige medische behandelingen toe te passen en legt zelfs een soort eed hiervoor af. Meeste medische zorgverleners hebben wel enige vorm van ethiek 🙃. Ortho’s zijn daar echt geen uitzonderingen op (ze zijn gewoon BIG geregistreerd, krijgen audits vanuit het kwaliteitsregister enz, het is hier niet zoals in de VS).
Geen idee hoe het in de rest van het land is, maar hier zitten ortho’s niet te wachten op nieuwe klanten. Ze hebben het al druk genoeg met zelfs korte wachtlijsten van een paar maanden. Het is hetzelfde als bij psychologen. Hoe minder nieuwe aanmeldingen, hoe beter 😜. Financieel heb je het echt niet nodig als zelfstandige en de hoge werkdruk is juist onwijs onprettig.
Als je het door twee onafhankelijke ortho’s laat doen krijg je m.i. helemaal een objectief beeld. Beiden gaven hier inhoudelijk hetzelfde advies en gaven ook aan dat de keuze aan ons was, omdat het niet perse noodzakelijk was. Er was een kans op problemen in de toekomst, maar dat was absoluut niet zeker. Wat er eventueel kon gebeuren in de toekomst, was precies hetzelfde probleem als waar mijn man vanaf zijn 43e last van heeft (wisten de ortho’s niet) en dochter en man delen toch wat genen. Aangezien mijn man zijn complete ondergebit aan het kwijtraken is, hebben we voor dochter wel gekozen voor een beugel. Edit; de offerte tussen beide ortho’s verschilden wel wat. Het kan dus lonen om hier naar te kijken. Overigens gingen wij voor de duurdere, want dan kon ze sneller beginnen en dat kwam ivm de vergoeding van de verzekering beter uit.