Sevenof9 maar links sluit zich op die manier wel af voor alle mensen met een lager inkomen. Het is niet voor niks dat de kiezers van links voornamelijk hoogopgeleid zijn en het wat breder hebben, want pas als je zelf voorzien bent in je basisbehoeften ben je in staat om anderen te helpen.
Gooi daarbovenop de middeninkomens die steeds net niet genoeg verdienen om in aanmerking te komen voor toeslagen en daardoor onder de streep soms zelfs minder overhouden dan iemand met een uitkering en je hebt een héle grote groep mensen die zich niet gehoord voelen.
Ik snap het beeld wel van het elitaire links. Er is geen connectie meer. Het is makkelijk praten over klimaatdoelen over 10 jaar, maar als je met een rekenmachine door de supermarkt heen moet omdat je niet weet of je het einde van de maand gaat halen, dan is die 10 jaar een veel te grote ver van je bed show. Mensen hebben niet de energie om zich druk te maken over de toekomst wanneer het heden te veel van je vraagt.
Ik zie in mijn omgeving veel mensen die door omstandigheden niet kunnen werken of minder dan modaal verdienen, en mensen zijn gewoon bang. Als je al jaren in een uitzichtloze situatie zit, wordt je vanzelf wanhopig en ga je uithalen. Mensen hebben zekerheid nodig dat ze mee kunnen blijven komen, daar is geen ruimte voor grotere doelen.
En uitgerekend links, die zou moeten opkomen voor bestaanszekerheid loopt alleen maar te roeptoeteren over klimaat en gaza. Vet leuk zon elektrische auto als je de trein niet eens meer kan betalen 🤷♀️
Wat moet je met een warmtepomp als je afhankelijk bent van een sociale huurwoning? Maak het vlees nog duurder joh, tegenover die 4 diepvrieshamburgers voor 99 cent die het enige zijn wat je kan betalen.
En dan kan je zeggen wat je wil over Wilders, maar hij vangt die hele groep kiezers wel op door te luisteren naar wat ze nodig hebben. (En te zeggen wat ze willen horen, om vervolgens het tegenovergestelde te doen, maar goed dat is een ander verhaal 😅)
Ik zou nooit rechts kunnen stemmen. Juist door mijn ervaringen vind ik het extra belangrijk dat de groep mensen die zo leeft zo klein mogelijk is en ik gun iedereen bestaanszekerheid.
Maar er zit gewoon een enorm groot gemis op links, want als zij daadwerkelijk zouden inspelen op veiligheid en stabiliteit die nu nodig is, zouden ze veel groter kunnen zijn. En ik snap gewoon niet waarom dat niet tot ze door dringt.
Waarom is de SP niet vol ingegaan op het afschaffen van de kostendelersnorm? Dat is levensveranderend voor heel veel mensen. Waarom hebben ze niet doorgepakt op het feit dat rechts de bijstand los wil koppelen van het minimumloon?
Ik heb de SP bijna niet gezien deze campagne, terwijl als zij het anders hadden aangepakt, misschien wel net voldoende had kunnen zijn voor een D66-GL/PVDA-CDA-SP coalitie. Edit: Ze zijn conservatief genoeg om het cda mee te trekken in een centrum links, ze hadden een geweldige wildcard kunnen zijn. Want dat had ook D66-CDA-VVD-SP mogelijk kunnen maken, zonder de afhankelijkheid van ja21.
En dan mag er nog steeds ruimte zijn voor klimaat he, maar zorg dan dat er een linkse partij is zoals nu, die zich inzet voor linkse standpunten op lange termijn, én daarnaast een linkse partij die zich in zet op bestaanszekerheid van het heden. Dan valt extreem rechts in no time uit elkaar.