iMoeder ik weet dat ik wel voorzichtig moet zijn met grote hoeveelheden gember, omdat het bloedingsrisico icm bloedverdunners kan versterken. Ik weet alleen niet wat veel is en of dit veel is? Ik ga mij er in verdiepen. Dank je wel.
Edit: dit is wat ik sowieso al vond via chat gtp (misschien wel voor meer mensen hier interessant);
Ja, er is wetenschappelijk onderzoek dat suggereert dat gember kan helpen bij het verlichten van migraineklachten, zowel bij acute aanvallen als mogelijk ter preventie.
🧪 Onderzoek naar gember bij migraine
1. Meta-analyse (2020)
Een analyse van drie gerandomiseerde gecontroleerde studies (RCT’s) met in totaal 227 deelnemers toonde aan dat gember:
• de kans op pijnvrij zijn na 2 uur bijna verdubbelde (RR = 1,79)
• de pijnscores significant verlaagde
• de incidentie van misselijkheid en braken verminderde
• geen toename in bijwerkingen liet zien vergeleken met placebo

2. Dubbelblinde RCT (2018)
In een klinische studie kregen patiënten met een migraineaanval 400 mg gemberextract naast 100 mg ketoprofen (een NSAID). De groep die gember kreeg, ervoer significant betere pijnverlichting en functioneel herstel binnen 2 uur vergeleken met de placebogroep.
3. Vergelijking met sumatriptan (2014)
Een studie vergeleek 250 mg gemberpoeder met 50 mg sumatriptan (een veelgebruikt migrainegeneesmiddel). Beide behandelingen verminderden de migraine-intensiteit vergelijkbaar, maar gember veroorzaakte minder bijwerkingen.
4. Preventieve werking (2022)
Een studie onderzocht het effect van dagelijks 500 mg gember gedurende 3 maanden. De gembergroep had een significante afname in migraine-intensiteit en -duur, hoewel het aantal aanvallen niet significant verschilde van de placebogroep.
💊 Dosering en gebruik
• Acute behandeling: 400–500 mg gemberextract bij het begin van een aanval.
• Preventief: 500 mg per dag, gedurende meerdere weken.
• Gember is beschikbaar als capsule, poeder, thee of sublinguale gel.
⚠️ Let op bij medicatie
Gember heeft een bloedverdunnend effect. Als je clopidogrel of andere antistollingsmiddelen gebruikt, raadpleeg dan eerst je arts voordat je gembersupplementen neemt.
✅ Conclusie
Gember kan een veilige en natuurlijke optie zijn voor het verlichten van migraineklachten, vooral bij milde tot matige aanvallen. Hoewel het niet voor iedereen werkt, tonen studies aan dat het effectief kan zijn bij het verminderen van pijn, misselijkheid en de duur van aanvallen.
Edit 2: Tada! Ik ga dit zeker proberen.
Kort samengevat voor jou:
→ 500 mg gember per dag = OK bij clopidogrel (mits je goed oplet op bijwerkingen).
→ 400–500 mg eenmalig bij migraine-aanval = ook veilig.
@iMoeder super bedankt voor de tip! Ik ga nu direct gemberthee zetten, want ik heb weer zo lichte hoofdpijn sinds een half uurtje. Ben benieuwd of het werkt.