Heeft iemand hier wel eens keto geprobeerd?
Ik kende het alleen als een manier van afvallen, en dan vaak niet succesvol omdat mensen vervolgens ook weer van keto af gaan en dan supersnel aankomen 😬
En ergens kende ik het ook als oplossing bij epilepsie, maar veel wist ik er niet van.
Nu heb ik net dit gezien:
https://npo.nl/start/serie/focus/seizoen-8/focus_46

Ik vind het heel interessant, jammer dat ze nog niet zo heel ver lijken te zijn in het onderzoek, want ik ben vooral razend benieuwd waaróm dit werkt voor sommige mensen.

Ik zou het ook wel eens een korte periode willen proberen, gewoon om te zien wat het met mij doet. Jammer dat het echt wel haaks staat op mijn wens om zo min mogelijk dierlijke producten te eten 🫤

• Trees hebben hierop gereageerd.

Pimpelmeesje ik heb het jaren geleden 28 dagen gedaan en ik vond het heel moeilijk vol te houden. Ik wilde heel graag ervaren wat het met mij zou doen, maar ik was blij toen de 28 dagen over waren. Ik had wel het idee dat ik iets meer energie en meer rust in mijn hoofd had, maar het effect was minimaal, waardoor het moeilijk was om gemotiveerd te blijven.

@Huggybird eet volgens mij ook ketogeen.

Wat ik er van weet is dat er aanwijzingen zijn dat het bij sommige mensen met epilepsie en bij mensen met migraine een behoorlijk positief effect kan hebben. Het schijnt ook positief te kunnen zijn bij het voorkomen of tegengaan van depressies, maar bij sommige mensen kan het juist een depressie triggeren. Waarom bij de een het wel werkt en de ander juist averechts? Geen idee. Er zijn ook positieve geluiden voor mensen met nah, maar daar is volgens mij geen/ nauwelijks onderzoek naar. Vooral persoonlijke ervaringen.

Ik heb verder deze aflevering niet gekeken, maar wat ik mij afvraag hoe het zit met chlosterol. Als je zoveel vet eet, gaat deze dan niet te ver stijgen? Zeggen ze daar wat over in het programma? Daar zou ik mij dus zorgen over maken. Verder ben ik wel benieuwd wat voor effect het nu op mij zou hebben als ik het weer zou doen, maar ik weet niet of ik voldoende gemotiveerd zou zijn om het vol te houden.

Trees Waarom bij de een het wel werkt en de ander juist averechts

Vriendin van mij deed het een paar jaar terug en werd toen vooral enorm moe, terwijl ze het echt wel met begeleiding deed. Nu doet ze het weer en voelt ze zich juist heel goed, veel helderder in haar hoofd. Dat triggerde mij om deze aflevering te gaan kijken.
      Nee ze zeggen niets over bloedwaarden, er wordt wel gesproken over de kritische visie en dat de onderzoekers dit zien als een serieuze medische interventie die je niet zomaar moet inzetten omdat niet duidelijk is wat met name de lange termijn consequenties zijn. Er verandert ook echt iets in je verbranding, het is niet vergelijkbaar met welk ander dieet ook.

• Trees hebben hierop gereageerd.
      • Trees vindt dit leuk

Pimpelmeesje misschien dat ik de aflevering ook nog even ga kijken. Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom het werkt of iig de theorie erachter. Ik kon daar toen nooit iets serieus over vinden, behalve wat vage verklaringen van wat vage figuren op internet.

Ik ga even de aflevering kijken.
          Erg interessant hoor, en het bevestigt weer dat het geen je eet veel invloed heeft op hoe je lichaam werkt. Echt geweldig als dit bijvoorbeeld werkt voor kinderen met epilepsie!
          En die vrouw met ADHD die zo veel verandering merkt en geen medicatie meer gebruikt😱
          Ik eet denk ik niet ketogeen maar eerder Koolhydraatarm en vooral zo vers en onbewerkt mogelijk. Ik houd ook niet bij hoeveel koolhydraten ik eet bijvoorbeeld. Bij ketogeen ‘moet’ dat wel omdat je lichaam in ketose moet komen en dat gebeurt niet als je boven een bepaald aantal koolhydraten zit met de voeding die je binnen krijgt.

Trees Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom het werkt of iig de theorie erachter

Daarvoor hoef je hem niet te kijken, dat is nog steeds een mysterie 😅 maar het is echt wel een interessante aflevering alsnog