Ik kom er zelf niet uit. Misschien helpt het om mijn gedachte op te schrijven en jullie meningen te lezen.

Ik ben eind augustus weer begonnen met reïntegreren. Daarnaast doe ik nog vrijwilligerswerk. Beiden inhoudelijk super leuk en ik merk dat het mij mentaal veel oplevert. Fysiek/ cognitief kost het mij echter heel veel.

Werk is voor mij heel belangrijk. Ik vind het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Daarnaast geeft het mij intellectuele uitdaging, zelfvertrouwen, zingeving, structuur, maakt mijn wereld groter, persoonlijke en professionele ontwikkeling en op termijn ook weer inkomen. Ik vind het niet prettig om elke maand een uitkering te krijgen en hoop t.z.t. dit deels te kunnen vervangen met mijn eigen verdiende geld. Daarnaast nog steeds de hoop op het behouden van mijn big registratie.

Nadelen. Mijn spasticiteit /pijn is echt enorm toegenomen, ik merk dat ‘mijn hoofd’ veel vaker in de war is en dat simpele dingen weer veel vaker niet meer lukken. Alsof ik qua functioneren weer minstens een jaar terug gezet ben. Daarnaast heb ik veel last van paniek, omdat ik vaak iets niet snap of niet meer weet hoe het moet.

Ik loop enorm aan tegen het disharmonisch profiel. Op mijn werk kan ik goed meedenken in complexe casuïstiek en heb zeker wat toe te voegen. Ik schud zo een behandelplan uit mijn mouw en roep ook nog zinnige dingen, die anderen niet bedenken. Alleen hele simpele taken lukken vaak weer niet. Denken lukt prima, omzetten naar handelen vaak niet. Dan gaat het mis met hele stomme dingen zoals een reiskostendeclaratie invullen. Geen idee in welke volgorde ik de juiste stappen moet zetten. Ik heb gelukkig wel hele goede begeleiding op de werkvloer voor dit soort zaken.

Vorige week ben ik weer ingestort. Mijn been in een uren durend spasme, volledig in de war, vreselijk stotteren, hoge koorts, overgeven etc. Is de 3e keer al in twee maanden tijd. Voordeel is wel dat ik tegenwoordig weer relatief snel herstel.

Wat mentaal goed voor mij is, is fysiek /cognitief niet goed voor mij. Bij het idee thuis te zitten verpieteren krijg ik het spaansbenauwd. Het idee zo nog jaren lang door te modderen met continue overbelasting krijg ik echter het ook benauwd. Volgende week ook een afspraak met de jobcoach om dit te bespreken, maar uiteindelijk zou ik zelf een keuze moeten maken, maar voor mijn gevoel zijn er enkel slechte keuzes. Mijn gevoel en verstand staan hierin loodrecht tegenover elkaar.

Edit: minder werken is eigenlijk niet mogelijk. Het is al minimaal en het idee is juist dat we vanuit verder gaan opbouwen in uren.

Tweede toevoeging. Ik denk niet dat ik ook nog zo fijne re-integratieplek ga krijgen. Zowel inhoudelijk als begeleiding is het perfect.

Trees deels herkenbaar, wat een ellendige situatie 🙁
    Wat het eerst in mij opkomt; je doet zowel werk als vrijwilligerswerk, is het niet een optie om die laatste (voor nu) te stoppen? Ik snap dat je daar ook enorm voldoening uit haalt en er graag wilt zijn voor die mensen (neem aan dat het de nah vereniging is) maar 1 van deze dingen lijkt mij meer dan voldoende nu, en echt al een flinke uitdaging voor jou. Dan zou ik zelf voor werk kiezen.

• Trees hebben hierop gereageerd.
    • Bloem vindt dit leuk

Trees Is grijs een optie? Tussen zoveel geven als je nu doet en niets meer geven zitten misschien nog andere opties?

Trees Edit: minder werken is eigenlijk niet mogelijk. Het is al minimaal en het idee is juist dat we vanuit verder gaan opbouwen in uren.

2 stappen naar voor, 1 stap terug.
      Een terugval kan door van alles komen denk ik trouwens. Het weer, minder zonlicht, de kou. Van vitamine D tot aanpassen aan weersomstandigheden, temperatuur en het kleurenpallet van de herfst. Misschien dat deze periode je meer energie kost elders waardoor je sneller overprikkelt raakt? De oorzaak hoeft niet je werk te zijn, maar het kan wel een oplossing zijn om daarin te schrappen omdat het veel van je vraagt en het iets is waar je controle over hebt. (itt. het weer, zeg maar)

Maar misschien kan de oplossing ook heel ergens anders liggen. Bijvoorbeeld om de kleine / simpele zaken die je in de knoop leggen meer uit handen te geven?

LilyMilie Een terugval kan door van alles komen denk ik trouwens.

Ik weet zeker dat het door werk komt. Ik kan tegenwoordig bijna altijd wel duiden waar iets door veroorzaakt wordt, omdat de reactie ook snel optreedt in een bepaald patroon na de trigger. Natuurlijk spelen andere factoren zeker ook een rol. Minder sporten, minder fysio en kou. Aan de temperatuur kan ik weinig doen, maar minder sporten en fysio is bewust om ook weer energie te sparen en dat is weer het gevolg van werk. De moeilijkste maand komt nog. December met al die stomme lichtjes.

LilyMilie Bijvoorbeeld om de kleine / simpele zaken die je in de knoop leggen meer uit handen te geven?

Hier zit ik ook continue over na te denken. Ik heb al ambulante begeleiding, huishoudelijke hulp en mijn man neemt natuurlijk ook veel over. Ik heb al zitten overwegen om de ambulante begeleiding te schrappen om meer tijd te creëren, maar dat is misschien helemaal niet handig.

Er zijn best wel wat taken die je niet of lastig uit handen kan geven. Mijn man wil ik ook niet verder belasten. Ik moet misschien maar eens gaan opschrijven waar ik tegenaan loop in de loop van de dag. Misschien dat dit toch anders kan of wel uit handen kan geven? Geeft misschien ook wat overzicht, want ben het nu even kwijt. Ik doe nu maar wat voor mijn gevoel.

Pimpelmeesje Wat het eerst in mij opkomt; je doet zowel werk als vrijwilligerswerk, is het niet een optie om die laatste (voor nu) te stoppen?

Ik heb het de afgelopen maand tijdelijk stil gezet. Nu heb ik wel de vrijwilligersdag gedaan en nog een workshop gegeven. Ik vind het dan zo leuk om te doen en zeg dan toch ‘ja’ 😬. Dat is wel een leerpuntje. In november ga ik dus echt proberen niks te doen qua vrijwilligerswerk. Al heb ik afgelopen week alweer ja gezegd om eenmalig een lotgenotengroep te leiden in november, omdat degene die het normaal doet ziek is.

Edit: ik zie net in mijn agenda dat ik ook nog ja heb gezegd voor een overleg met de cva verpleegkundigen in de regio voor volgende week. Niet handig.

Uhm conclusie: Eigenlijk wil ik dus alles doen wat ik leuk vind en zeg te snel ‘ja’ 🤐.

Trees Ik kan tegenwoordig bijna altijd wel duiden waar iets door veroorzaakt wordt,

Oh wat goed!

Trees omdat de reactie ook snel optreedt in een bepaald patroon na de trigger.

dat is dan wel weer kut..

Trees Ik moet misschien maar eens gaan opschrijven waar ik tegenaan loop in de loop van de dag. Misschien dat dit toch anders kan of wel uit handen kan geven? Geeft misschien ook wat overzicht, want ben het nu even kwijt. Ik doe nu maar wat voor mijn gevoel.

Dat lijkt me een goed plan!
          Ik zou zeker niet de ambulante hulp schrappen als zij juist overnemen daar waar je op vastloopt.
          Zijn er misschien op je werk ook van die kleine simpele dingen waar jij op vastloopt die een ander voor je over kan nemen?

Het eerste wat in mijn hoofd opkomt is balans. Ik denk dat @LilyMilie en @Pimpelmeesje al hele mooie tips/bijdragen hebben gedeeld. Als ik jouw bericht zo lees, denk ik dat je echt teveel hooi op je vork neemt. Is een stukje focus misschien handig? Dus de inzet die je nu hebt niet verspreiden maar op 1 ding focussen zoals (betaald) werk. Ik zie in je verhaal genoeg redenen om dat prioriteit boven vrijwilligerswerk te geven, zoals je big-registratie, niet afhankelijk willen zijn van uitkeringen etc.

(Voelt een beetje hypocriet om hier over balans te spreken, gezien mn eigen topic.)

Zinnige dingen door de voorgangers gezegd en ook door jezelf!
          Ik denk ook echt dat je moet kiezen. Al is het tijdelijk. Goed uitzoeken wat wel en niet kan.
          Verder vroeg ik me nog af of al die regeldingen op het werk niet overgenomen kunnen worden. Want dat je meedenkt en behandelplannen maak lijkt me heel belangrijk. En zeker vanuit jouw perspectief echt een aanvulling. Dus dat moet je echt zelf doen. Maar een reiskostendeclaratie invullen en andere administratieve rompslomp niet! Hou jij je bij de vakinhoud. Dat is al meer dan genoeg. En laat de rest aan een ander.

Trees Uhm conclusie: Eigenlijk wil ik dus alles doen wat ik leuk vind en zeg te snel ‘ja’

Even heel praktisch: is het misschien beter om te zeggen dat je het komende half jaar niet beschikbaar bent, en niet gevraagd mag worden? Ik snap dat je vrijwilligerswerk ook heel tof is, maar je werk en de begeleiding die je daar krijgt is denk ik te waardevol om te riskeren. Hopelijk kom je met hulp van de de begeleiding daar uiteindelijk in een situatie dat je alleen de dingen doet die jou goed af gaan en niet teveel kosten, en worden de onzinnige kleine apraxie-dingen opgelost en heb je daar dan ook minder emotie bij.

Wat een lastig dilemma zo. Ik heb weinig toe te voegen, maar wilde wel even laten weten dat ik het gelezen had.

Ik zou ook overzicht proberen te krijgen, wat zijn nu de dingen die je moet doen, maar eigenlijk niet gaan en hoe kunnen die simpeler, of uit handen. Ook op je werk (misschien kan een medewerker HR wel zorgen voor je reiskosten).

En wat zijn nu de dingen die voor jou mentale welzijn echt fijn zijn, en welke dingen kan je mentaal ook missen. (die laatste zou ik dan nee op zeggen).

Super bedankt voor het meedenken allemaal. Het heeft mij enorm geholpen om het allemaal op een rijtje te zetten. Ik heb voor mijzelf even de volgende punten eruit gefilterd.

1. Meer overzicht creëeren door op te schrijven wat moeizaam gaat, veel energie kost etc. De ‘grotere’ taken en bijna onmogelijke taken onthou ik wel, maar het zijn door de dag ook veel wat kleinere taken. Ik kom er uiteindelijk wel uit, maar kost veel energie. Zodra ik meer overzicht hebben, kijken wat er anders kan.

2. De apraxie concreet bespreekbaar maken op mijn werk en overleggen op welke manier we dit kunnen tackelen. Hier zit bij mij een stuk schaamte (compleet onnodig, maar het zit er wel), waar ik overheen moet stappen.

3. Mijn eigen gedachtes minder serieus nemen. Bij heel veel wat jullie schrijven denk ik ‘ja maar’. Gaat die 2x minder vrijwilligerswerk per maand nu echt het verschil uitmaken? Mij doel is opbouwen tot minimaal 12 uur per week (is nodig voor de big-registratie). Als ik dit nu al niet kan, hoe denk ik dan op te bouwen? Willen ze nog wel verder met mij als ik ze ga vragen om mijn declaraties in te vullen. Zullen ze geen spijt hebben dat ze dit traject zijn aangegaan als ik niet snel meer uren ga draaien enz. Met dit soort gedachtes saboteer ik mijzelf alleen maar. Ik heb geen glazen bol en ik kan ook geen gedachten lezen. Ik moet het gewoon doen, per dag bekijken en vooral niet teveel luisteren naar mijn eigen negatieve gedachtes.

4. Vandaag ook met mijn man besproken. Hij kwam nog met het volgende. Ik moet wat gaan doen met de pijn. 11 nov staat mijn nieuwe looptest voor de orthese. Daarna ga ik weer beginnen met Shockwave. En toch proberen weer wat meer te sporten. Daardoor krijg ik minder pijn. Minder pijn, is meer energie en beter slapen. Al is het maar 10 minuten per dag. Ik moet hierop niet beknibbelen. Ik denk dat het qua ‘energie investering’ netto wel uit kan. Het levert mij meer op dat het kost.

Mis ik nog wat? Ik ga bovenstaande ook meenemen naar de jobcoach maandag.

Wat ik nog lastig vind is de balans vinden in alle ontspannende /leuke activiteiten die ik ernaast heb. Ik wil af en toe wel naar een feestje kunnen, met zijn 4-en wat doen of uit eten gaan. Ik heb met mijn man afgesproken dat als het teveel ten kosten gaat van mijn privé leven het niet waard is. Ik doe helemaal geen rare dingen, maar afgelopen weekend bijna 3 uur op een feestje geweest (te lang, maar het was buiten met kacheltjes en echt zo gezellig) en ik vind dat dit af en toe ook gewoon moet kunnen. Ik sla best wel veel uitnodigingen af en ben heel kritisch in afspreken en hoe lang ik ergens heen ga, maar ik wil niet als een kluizenaar leven. Ik moet daar een balans in vinden en ook blijven monitoren of ik mij niet steeds meer ga terugtrekken. Deze neiging had ik de afgelopen periode, maar van zo feestje kan ik echt heel erg genieten. Dat moet ik gewoon zo nu en dan blijven doen.

Trees Klinkt goed. En natuurlijk gaat eea wel verschil maken. Wat ook nog is is dat verschillende werkplekken (vrijwilligerswerk en je baan) extra energie kost. Dus het kan best zo zijn dat als je je enkel focust op je werk je dat best naar 12 uur kunt opbouwen. Juist omdat je op bekend terrein bent met bekende werkzaamheden. Dat kost veel minder energie dan al die verschillende dingen in het vrijwilligerswerk. Naar mijn idee, maar misschien heb ik het mis of verkeerd onthouden, ging je dat vrijwilligerswerk doen om je nuttig te maken en bezig te zijn en uitdaging te krijgen. Dat ben je toch gestart toen er nog geen werk in beeld was. Nu heb je werk en kan je daarmee je behoeften invullen. Is het dan wel zinvol om dat vrijwilligerswerk te blijven doen. Hoe leuk en nuttig het ook is hè. Zoals ik het lees is het uiteindelijk 12 uur werken en je BIGregistratie je heel veel waard. Daar zou ik dan nu ook voor gaan. En de rest komt dan wel weer of niet en dat is ook oké.

Daarbij… ik herken eea qua hoe lastig het is om op meerdere plekken en met dingen tegelijk bezig te zijn. Dat kost bakken energie en je moet zoveel extra inzetten om overzicht te houden. Dat kost mij ook veel moeite. Dus echt niet alles heeft met je aandoening (of hoe zeg ik dat goed) te maken. Ik snap wel dat het daardoor nog veel meer extra moeite kost. Maar het mechanisme en daar ook hulp bij moeten vragen herken ik en anderen ook. En daarbij… wees blij dat je misschien die reisdeclaraties en andere fucking administratie niet meer hoeft te doen 😜. Lekker ook in je voordeel gebruiken hoor 😆

Bloem En daarbij… wees blij dat je misschien die reisdeclaraties en andere fucking administratie niet meer hoeft te doen 😜.

Haha dat zou mooi zijn, maar dat is iets wat ik moet gaan vragen. Geen idee of dit überhaupt overgenomen kan worden.

Bloem Wat ook nog is is dat verschillende werkplekken (vrijwilligerswerk en je baan) extra energie kost.

Inhoudelijk is er wel grote overlap. Ook binnen de vereniging geef ik scholing, voer ik inhoudelijke gesprekken met lotgenoten etc. Dat scheelt wel enorm qua switchen. Overigens heb ik bijna altijd 2 banen /werkplekken tegelijk gehad. Ik zoek het denk ik ook op 😜 (ik hield juist van afwisseling, omdat ik mij nogal snel verveelde). Je hebt gelijk dat het nu niet meer handig is. Ik ga te vaak nog uit van ‘vroeger’. Ik moet gewoon het vrijwilligerswerk even skippen. Ik heb nog twee dingen staan en dat rond ik af. Ik hou er niet van om mijn afspraken niet na te komen en als het even mogelijk is, wil ik mij wel aan mijn beloftes houden.

Ik denk dat de grootste belemmering nu qua werk is de apraxie, mijn concentratie (en daardoor ook mijn geheugen - want zonder focus sla ik het ook niet op) en daardoor het feit dat veel wat ik doe niet meer automatisch gaat. Dat kost vooral veel energie. Simpele dingen, zoals aankleden, mijn badkamerding doen, spullen pakken, ontbijt maken etc moet ik hard bij nadenken en vooral niet afgeleid worden. Laatste is natuurlijk niet mogelijk, want ik woon niet alleen.

Ik heb wel lijstjes daarvoor hoor, maar dat vervangt het niet helemaal naar hoe het vroeger was. Vervolgens nog een half uur auto rijden en dan ben ik al moe voordat ik start. Moe klopt ook niet helemaal, want het is echt neurofatique. Ik zit nu dus ook na te denken of ik hier ook nog wat aan kan doen. Als ik minder moe mijn werkdag begin dan is mijn concentratie en geheugen beter en ben ik minder snel in de war. Misschien dat ik nog eens een ergo moet vragen om mee te denken.

Pijn doet echt veel met je, ook als je er gezond mee omgaat (als in: niet helemaal niets gaan doen of juist de pijn compleet negeren en er vol doorheen bewegen). Het kost je gewoon extra om te functioneren..

Maar het klinkt alsof je al een goed idee begint te krijgen wat je nodig hebt of in ieder geval waar je wat mee kan 🙂

Trees Gaat die 2x minder vrijwilligerswerk per maand nu echt het verschil uitmaken?

Deze gedachte die jij deelde viel mij nog op. Stel dat je per week 2 keer iets "groots" kan doen naast werk en dagelijkse moetjes. Bijvoorbeeld die verjaardag of de bios. Dan zou je met 2 keer per maand vrijwilligerswerk een kwart van je "grote dingen" vullen.
              Misschien is het een periode maar 1 groot ding per week, dan zijn die vrijwilligersdingen de helft....

Je zei natuurlijk al dat je je gerealiseerd had dat je dit even moet stoppen, daarom zeg ik het ook niet, maar dit zijn wel de gedachten denk ik waar het mis gaat. Jouw lepeltjes zijn kostbaar dus alles maakt het verschil.

• Bloem vindt dit leuk

Pimpelmeesje daarom zeg ik het ook niet, maar dit zijn wel de gedachten denk ik waar het mis gaat. Jouw lepeltjes zijn kostbaar dus alles maakt het verschil.

Dit is wel een eye-opener voor mij. Ik denk nog te vaak vanuit mijn oude leven en dan is 2x weinig /stelt niks voor. Doe ik er gewoon even bij. Alleen nu is 2x iets groters doen plus minus 6 dagen (dag zelf plus het bijkomen) en is 2x per maand wel veel. Het gaat inderdaad ten kosten van andere leuke dingen, want dat plan ik dan bewust niet in zo week. Zo had ik er zelf nog niet eens over nagedacht. In mijn hoofd stelt 2x per maand iets extra’s doen, nog steeds niks voor. Alleen de realiteit is anders.

Pimpelmeesje Pijn doet echt veel met je, ook als je er gezond mee omgaat

Ik denk dat ik dit misschien onderschat? Het is gewoon altijd aanwezig en je doet het er gewoon mee. Ik vind het ook lastig in te schatten wat dit mij kost aan energie. Het is ook niet enorm heftig (varieert tussen de 4-6 met hooguit 1 a 2x per week maar een 7 op de pijnschaal) en dan heb ik zelf het idee dat dit meer een bijzaak is. Wel een vervelende overigens, maar het went ook een soort van? Ik weet dat het energie kost, maar dan denk ik meer aan de invloed van pijn op mijn slaap en misschien dat het meer dan dat is?

Trees invloed van pijn op mijn slaap en misschien dat het meer dan dat is?

Ik denk dat ik gemiddeld op dezelfde pijnschaal zit, en ik denk zeker dat het meer is dan dit (hoewel slaap zeker veel invloed heeft!).
                  Ik heb momenten gehad dat pijn ineens minder was; tijdje meer pijnstilling, een subluxatie die goed gezet was, een keer toen ik dagelijks mijn schouder uit fatsoen had en dat over was toen ik een ander matras had, en een half jaar geleden toen ik mijn spiraal eruit haalde..
                  Die momenten maken je bewust van hoeveel invloed pijn heeft op je algehele belastbaarheid. Ik heb er veel over geleerd, om pijn te ervaren als signaal en er geen emotie bij te voelen. Dat lukt mij meestal best goed, maar toch kost het je. Mijn belastbaarheid is gewoon minder met meer pijn.

Is het voor jou een optie om een paar dagen achter elkaar een pijnstiller te nemen (een spiegel te creëren)? Dat leert je misschien iets over wat pijn doet met jou. Ik kan mij herinneren dat je in het verleden iets verteld hebt over risico's met je gezondheid bij pijnstillers, dus ik weet niet of het een optie is.

Ik heb niet echt iets nuttigs bij te dragen denk ik, maar ik ga hem er toch in gooien. Misschien dat hij juist zo voor de hand liggend is dat je het daarom over het hoofd ziet 😉
                    Ik heb gisteren van mijn psycholoog de opdracht gekregen om een overzicht te maken van energie-vreters en energie-gevers. Even simpel, terug naar de basis, en vanuit daar opnieuw verder kijken. Zou dat jou kunnen helpen om meer balans te krijgen?

Misschien heb je dat al lang helder hoor, in dat geval heb ik niks gezegd. Dan gewoon een dikke knuffel, het is gewoon moeilijk als de realiteit niet matcht met wat je in je hoofd wil ❤️

CrazyCatLady om een overzicht te maken van energie-vreters en energie-gevers.

Ik heb ooit samen met de ergo gewerkt mbv een methodiek gebaseerd op dit. Alle activiteiten kosten een x aantal punten. Je kan ook punten verdienen door bijv een dutje te doen of iets anders waarvan je oplaadt. Het idee is dat je een maximaal aantal punten hebt per dag en daar binnen moet blijven. Op zich was het heel inzichtgevend om te ervaren wat veel /weinig punten kost, maar tegen 10 uur ‘s ochtends was ik al door mijn punten heen. De meeste punten gingen al op aan aankleden, douchen, ontbijten etc. Uiteindelijk raakte ik er nogal gefrustreerd van, want voor mijn gevoel kon ik helemaal niks en moest ik het grootste deel van de dag op de bank/ bed liggen en voor mij liggen uit staren om punten te sparen.

Ik ga liever structureel over mijn grens zodat ik iig nog een leuk leven heb, ipv dood gaan door verveling 😬. Ik weet hierdoor wel dat ik alles met veel zintuigelijke prikkels of met veel lopen of veel hoofdbewegingen of volgorde dingetjes moet vermijden (waar mogelijk). Dat zijn echt de energievreters. Het systeem zelf heb ik na een paar maanden wel losgelaten.

Pimpelmeesje Ik heb er veel over geleerd, om pijn te ervaren als signaal en er geen emotie bij te voelen.

Zo ervaar ik het ook 95% van de tijd. Alleen af en toe ben ik er wel klaar mee en komt er wel emotie. Jank ik even heel hard en daarna is het vaak ook wel weer klaar.

Pimpelmeesje Is het voor jou een optie om een paar dagen achter elkaar een pijnstiller te nemen (een spiegel te creëren)?

Is wel een goed idee. Ik zou gewoon een paar dagen paracetamols kunnen slikken. Dit helpt i.i.g. tegen de ‘gewone’ pijn. Neemt het niet helemaal weg, maar zeker de scherpe randjes. Het helpt alleen niet tegen zenuwpijn, maar deze is ook niet continue aanwezig. Deze komt en gaat wanneer die er zelf zin in heeft zonder enig patroon.

Er zijn inderdaad wel sterkere pijnstillers of medicatie echt gericht op zenuwpijn of wat zwaardere pijn, maar of je wordt er extra moe van of het mag niet met mijn hart.

Ik merk dat ik met dank aan dit topic wel al meer rust in mijn hoofd ervaar. Ik heb meer overzicht in waar het hem vooral in zit. Chaos in mijn hoofd kost ook energie. Dit is dus al heel helpend ☺️.