Dames, ik ben op zoek naar tips voor het schoolkamp volgende maand van mijn zoon van 10 jaar.
Hij is nog nooit op een kamp geweest en hij ziet er best wel tegen op.

Hij heeft de diagnose ASS en heeft moeite met basis dingen, organiseren, sociale aspecten, etc.
Voorbeeld: stel hij moet zich omkleden dan trekt hij nog gerust zijn broek naar beneden terwijl hij zijn schoenen nog aan heeft (volgordes kloppen niet). Hij laat overal en nergens zijn spullen slingeren. Hij komt 9 van de 10 keer zonder jas naar huis, zonder gymtas, etc etc. Is altijd de laatste op school met alles (omkleden bij de gym, klaar zitten voor het volgende vak/onderwerp, spullen pakken en naar huis gaan). Daarbij is hij erg gevoelig sociaal gezien.

Ik ben dus op zoek naar tips die het hem op kamp wat makkelijker kunnen maken. Ik heb zelf geen idee hoe of wat. Ik was als kind opgeruimd en behoorlijk zelfstandig, dus ik kan ook niet zo goed verzinnen hoe ik hem het beste kan helpen. Uiteraard zijn we al een hele tijd bezig met hem proberen te helpen zelfstandiger/opgeruimder/meer georganiseerd te krijgen, maar het blijft lastig voor hem.

Alle tips zijn welkom, ook de algemene die voor ieder kind die op kamp gaat handig zijn :-)

Jules

Wat in mij opkomt:

• overleggen met school mbt kamerindeling. Met wie op de kamer waar op de kamer. Heeft hij bijv voorkeur voor een rustige hoek, bepaalde kinderen, wel/ geen stapelbed of onder /boven
    • de geruststelling dat hij in overleg met school jullie altijd mag bellen?
    • > Jules (volgordes kloppen niet). Dit probleem had ik na mijn cva, ik trok bijv mijn sokken over mijn schoenen. Wat mij hielp was checklisten voor aankleden, wat doe je in de badkamer en in welke volgorde. Kan eventueel ook in plaatjes. Ik gebruik deze niet meer, maar de checklisten zit nog wel steeds in mijn hoofd en ik loop deze mentaal nog steeds regelmatig bij langs. Het gaat nog steeds niet helemaal vanzelf en dan is dit wel heel fijn. Hoef je zelf niet zo hard na te denken. Misschien dat dit voor hem ook prettig is?

Bij mijn dochter hing het huis vol met picto’s (add). In de badkamer hingen bijv picto’s met wat ze daar moest doen, maar ook bij de kapstok, op haar kamer enz. In de woonkamer hing het ‘grote regelbord’. Daar stond op naar welke ruimte ze moest in welke volgorde op welk deel van de dag en in de ruimte zelf wat ze moest doen. Inclusief checklijsten met wat ze mee moest nemen enz. Scheelde ons een hoop irritatie en alles 100x herhalen en zij vond het ook fijn dat ze het zelf kon doen net zoals haar jongere zusje. Was een lange adem, maar gaat echt steeds beter. Uiteraard heeft ze geen picto’s meer, maar ze zitten nog wel in haar hoofd.

Terug naar kamp, want ik dwaal af:

• zijn spullen merken voor als hij het kwijtraakt
    • dure spullen kun je nog taggen (5 euro bij de Action, klik ik op mijn telefoon dan zie ik waar het is en gaat het piepen).
    • iets meegeven wat hem steun geeft, bijv knuffel, eigen kussen etc.
    • sowieso denk ik goed afstemmen met de leerkrachten met wat hij nodig heeft (bijv extra pauzes, terugtrekmomenten, regelmatig even een kort 1-op-1 contact, extra voorbereiden als er gestart wordt met een nieuwe activiteit als hij moeite heeft met de overgangen) en vragen of ze op lastige momenten extra op hem kunnen letten.
    • je zou ook om het draaiboek van kamp kunnen vragen, zodat je met hem kan doornemen wat ze gaan doen, eventueel hoe het eruit ziet door het op te zoeken. Zodat het meer voorspelbaar is.
    • er is ook vrije tijd, dus misschien dan iets meegeven wat hij fijn vindt om te doen en hem ontspant?
    • eventuele noise cancelling koptelefoon mee en oordoppen voor de nacht als hij slecht tegen geluiden, prikkels kan

Ik heb opgeschreven wat mij als eerste ten binnen schoot. Geen idee of dit voor hem van toepassing is, maar hopelijk staat er wel iets tussen.

Trees Wat fijn zeg, hier kan ik al heel veel mee! Bedankt! 😊
      Zo fijn dat je de moeite neemt om dit allemaal te beschrijven!

Jules naast de tips van Trees wat mij tebinnen schiet

• zakjes maken met kleding per dag/actviteit dus dat hij niet uit een berg kleding het juiste moet pakken. ( dus vb dinsdag/woensdag/sporten/slapen)
        een maand later

Kamp is goed gegaan, hij heeft het prima naar zijn zin gehad (ben zo blij) en nu komt het....

Hij is niets kwijtgeraakt en kwam met een perfect ingepakte koffer weer thuis 🙄😂

Ik was nogal verbaasd. Zijn meester zei ook toen hij het zag: "ik wist niet dat je dit zo netjes kon". Zijn antwoord: "ja als het moet kan ik het wel hoor".

Okeeeee deze moeder faciliteert dus echt te veel 🙈