Gordijnen
Bob_Ross sorry, ik heb de maten van het kozijn gewoon doorgegeven aan de winkel en zij wisten toen precies wat ik nodig had. Ik maak gordijnen ook niet zelf en heb ze laten maken. Ik zou dus gewoon de winkel om advies vragen. Zij weten wel hoe of wat.
Ik zit nog even te denken, want voor de caravan heb ik ze wel zelf gemaakt. Ik heb toen een online rekentool gebruikt. Volgens mij moest ik in de breedte echt veel meer stof bestellen dan de breedte van de ramen ivm plooien. Ik ga even die tool zoeken.
- Bijgewerkt
Trees deze
En deze:
https://www.berekenen.nl/a-z/gordijnmaat-berekenen
Koop je de stof ergens anders dan waar je ze laat maken? Zo nee, dan weten zij wel wat je nodig hebt aan stof en heb je dit denk ik niet eens nodig. Alleen wat extra’s om het aan de zijkant er wat overheen te laten vallen. De hoogte is afhankelijk van waar je de rails plaatst. Aan de muren boven het kozijn (als er ruimte is) of aan het plafond.
- Bijgewerkt
Bob_Ross ik zou denken dat zij berekenen hoeveel extra stof je nodig hebt voor de plooien?
Ik heb even gekeken naar onze gordijnen, maar deze steken dan beide kanten nog ongeveer 10cm per kant uit. Bijv je raam is 2m breed, zijn onze gordijnen 2.20m breed.
Ga je de rails aan het plafond bevestigen?
- Bijgewerkt
Trees beide kanten nog ongeveer 10cm per kant uit.
Meten is weten, maar het is bij ons 2x15cm ipv 10cm kom ik net achter en volgens mij was dit ook het advies van de winkel toen.
Bob_Ross volgens mij kon je dan de lengte vanaf de plafond tot waar je ze wil. Net over de vensterbank of er net iets boven. Ligt eraan waar de rails nu hangt natuurlijk. Onze rails is aan het plafond bevestigd, maar de gordijnen vallen net voor de vensterbank ipv erop. Dan is het mooier om ze iets langer te doen.
Ohh bedoelen ze dat met overlap. Nouja, dan hebben we nu te brede gordijnen. Beter dan te smal.
Bob_Ross ik vond 't wel logisch hoor; als je gordijnen bij de muur beginnen wil je toch wat extra breedte zodat ze goed aansluiten ipv net wel/niet..