Ola,

Ik heb wat hulp nodig met op maat gemaakte gordijnen bestellen.
We willen black-out gordijnen voor dochter.
Ik heb qua breedte 230 cm gerekend en qua hoogte tot onderkant vensterbank 155 cm.

Wat is dan handig qua maten om te bestellen?
Bijv 10 cm meer in de breedte?

Het gaat om rails gordijnen met een dubbele (vlinder)plooi.

Thanks!

Bob_Ross sorry, ik heb de maten van het kozijn gewoon doorgegeven aan de winkel en zij wisten toen precies wat ik nodig had. Ik maak gordijnen ook niet zelf en heb ze laten maken. Ik zou dus gewoon de winkel om advies vragen. Zij weten wel hoe of wat.

Ik zit nog even te denken, want voor de caravan heb ik ze wel zelf gemaakt. Ik heb toen een online rekentool gebruikt. Volgens mij moest ik in de breedte echt veel meer stof bestellen dan de breedte van de ramen ivm plooien. Ik ga even die tool zoeken.

Trees deze

https://www.stoffen.net/gordijnstof-berekenen?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIsLbinYX0hgMVMpGDBx1CTguqEAAYASAAEgLalfD_BwE

En deze:

https://www.berekenen.nl/a-z/gordijnmaat-berekenen

Koop je de stof ergens anders dan waar je ze laat maken? Zo nee, dan weten zij wel wat je nodig hebt aan stof en heb je dit denk ik niet eens nodig. Alleen wat extra’s om het aan de zijkant er wat overheen te laten vallen. De hoogte is afhankelijk van waar je de rails plaatst. Aan de muren boven het kozijn (als er ruimte is) of aan het plafond.

Trees

Dankjewel!
      Ik laat ze gewoon maken via zo'n website. Dan kun je alles gewoon aanklikken. Ik weet dus alleen niet of je dan beter wat extra stof kan nemen.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Bob_Ross ik zou denken dat zij berekenen hoeveel extra stof je nodig hebt voor de plooien?

Ik heb even gekeken naar onze gordijnen, maar deze steken dan beide kanten nog ongeveer 10cm per kant uit. Bijv je raam is 2m breed, zijn onze gordijnen 2.20m breed.

Ga je de rails aan het plafond bevestigen?

Trees
          Ja klopt. De rails hangt er al, dus daar kunnen ze gewoon weer aan hangen.

Trees beide kanten nog ongeveer 10cm per kant uit.

Meten is weten, maar het is bij ons 2x15cm ipv 10cm kom ik net achter en volgens mij was dit ook het advies van de winkel toen.

Bob_Ross volgens mij kon je dan de lengte vanaf de plafond tot waar je ze wil. Net over de vensterbank of er net iets boven. Ligt eraan waar de rails nu hangt natuurlijk. Onze rails is aan het plafond bevestigd, maar de gordijnen vallen net voor de vensterbank ipv erop. Dan is het mooier om ze iets langer te doen.

Trees

Thanks, ik had ze net besteld met 10 cm overlap per kant, maar dat moet dus 15 of 20 zijn. even kijken of de klantenservice me kan helpen.

• Toch6 vindt dit leuk

Bob_Ross ik had ze net besteld met 10 cm overlap per kant, maar dat moet dus 15 of 20 zijn.

Sorry 😬

Trees
                  Nee geeft niet hoor.
                  De klantenservice heeft een bericht gestuurd naar productie. Ik krijg een mailtje als ze het aangepast is.
                  En anders redden we het vast ook wel met 10 cm extra per kant.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.
                  • Trees vindt dit leuk

Bob_Ross Maar van muur tot muur is toch al verder dan alleen het raam? Want dan zou ik niet nog 15cm meer nemen, dan krijg je dubbelop extra ruimte.

Ohh bedoelen ze dat met overlap. Nouja, dan hebben we nu te brede gordijnen. Beter dan te smal.

Bob_Ross haha ik las net ook van muur tot muur en dan heb je inderdaad geen overlap nodig. Iets te breed zie je denk ik echt niet hoor, dus dat komt wel goed!

Trees
                        Ik voel me nu dus echt heel dom he.
                        Ik weet dat ik hier geen kaas van gegeten heb. Maar als ik dat dan zo lees had ik dat best kunnen weten. Vermoeiend dit soort dingen.

Bob_Ross ach, zo leer je nog eens wat en beter iets te breed dan iets te smal. Komt goed!

Bob_Ross Niet dom voelen. Ik heb vroeger een paar keer tweedehands gordijnen gekregen en deze waren officieel ook altijd te breed. Zag je echt niks van hoor.