Pimpelmeesje Ik vraag mij ook steeds meer af of je niet beter een grotere partij kan hebben die iets van je af staat dan een kleine partij waar je het meer mee eens bent.
Misschien wel.. maar ik heb gisteren voor het eerst in 10 jaar op een andere partij gestemd, terwijl ik dat al veel langer wilde doen. Ik blijf steeds vallen in het tactisch stemmen: nog een keer deze, en de volgende keer stem ik voor een andere (kleinere) partij..
Maar het is niet alsof dat linkse blok nou zo veel nut heeft tegen het populisme op rechts.
Dan heb ik denk ik liever toch wat meer diversiteit in de oppositie. ๐ค
Ik zou graag zien dat sommige, kleinere partijen juist wat groter worden, en wie weet op die manier ook wat stemmen kan wegsnoepen van het midden, om uiteindelijk wel een keer groot genoeg te kunnen worden om te kunnen regeren?
Ik merk namelijk in mijn omgeving dat het onder populistische stemmers vooral populair lijkt te zijn om anti-gl/pvda te zijn. Terwijl ik laatst een hele zinvolle discussie gehad heb met mijn vader, en die gaf eerlijk toe dat hij op veel vlakken pvdd wรฉl interessant vond, maar niet aanwezig genoeg om het verschil te maken. Dus hij ging met de massa mee en stemde maar nsc ๐
Ik vraag me juist af of het niet andersom kan zijn, als het eerlijker verdeeld zou worden, het weer aantrekkelijker wordt? Dat als je mensen meer keus (en het gevoel van een kans) geeft, het gevoelsmatig minder links blok vs populisme wordt, er minder tactisch gestemd gaat worden of vanuit onderbuik, en andere partijen meer kansen krijgen?
Ik ben vooral even hardop aan het denken hoor, ik weet het niet ๐
Edit: ik bedoel vooral een.. de dagen voor gisteren werd er al geroepen dat het een nek aan nek race zou worden tussen gl/pvda en pvv. Ik vraag me dan af hoeveel zwevende kiezers daardoor pvv gestemd hebben, niet vanwege de pvv standpunten maar puur uit anti-gl/pvda sentiment? Zijn dat mensen die zonder die peilingen veel minder extreem gestemd zouden hebben? Hadden die stemmen ook naar D66 kunnen gaan? (Ik noem even iets..)
Is het grote linkse blok dan niet vooral een te grote dreiging die potentiรซle genuanceerde kiezers afschrikt?
Want wat jij zegt, lijkt precies wat rechts doet.. zoveel pvv stemmers die roepen dat ze het heus niet eens zijn met wat Wilders zegt, maar ze scharen zich wel met zijn allen achter 1 partij omdat ze niet willen dat links te groot wordt..