Even een inventarisatie: waar precies komt de eitje-tikwedstrijd voor? Door heel Nederland, of alleen in een bepaalde regio?

Ik ben heel benieuwd.

Doen/deden ze op jouw school aan de eitje-tikwedstrijd?

Wat is een eitjetik wedstrijd?

Dat je eieren tegen elkaar tikt en dan kijkt welke stuk gaat?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.
  • Meca vindt dit leuk

June Dat je eieren tegen elkaar tikt en dan kijkt welke stuk gaat?

Precies dat. Alle kinderen nemen een gekookt ei mee naar school en dan tik je ze tegen elkaar en degene die aan het einde als enige van de school nog een heel ei heeft, heeft gewonnen.

Wij doen dit wel thuis als we gekookte eieren eten.
    Komt van mijn ouders af denk ik, opgegroeid omgeving Amsterdam. Zal eens vragen aan mijn vader wie dat geïntroduceerd heeft in ons gezin.

Jaaa! Vrijdag is heir het eitje tik kampioenschap! Mn oudste was vorig jaar derde. Hij heeft al gegoogled hoe hij zn ei het beste moet koken 🤣🤣.

Ik heb trouwens 2 opties geklikt. We doen het thuis, op school en woon in Zuid Nederland. We zijn er allebei mee opgegroeid (Limburg en Brabant).

In de families doen we trouwens 1 wedstrijd zeg maar, maar daarna is gewoon elk eitje eitje tik. Wel alleen met Pasen.

Hier nog nooit van gehoord. Dus ik heb voor nee gekozen 😉

Honkeytonk Hij heeft al gegoogled hoe hij zn ei het beste moet koken 🤣🤣.

O en? Want mijn kinderen verliezen tot nu toe steeds na 1 of 2 rondes, dus als je nog tips hebt...

Vulpen je moet het ei een uur laten koken, en proberen nooit zelf te tikken , maar altijd getikt te worden.

(Maar mijn oudste vind zelf tikken veel leuker 🤣 maar dat ging vorig jaar ook prima).

Honkeytonk We zijn er allebei mee opgegroeid (Limburg en Brabant).

Op basis hiervan concludeer ik wel vooralsnog dat het geen regionaal gebruik is, maar dat het meer iets is wat maar net per school verschilt. Want ik ben ook in Brabant opgegroeid en ik had er dus nog nooit van gehoord, tot ik naar Midden-Nederland verhuisde 🙂

Maar het kan alsnog zo zijn dat het in bepaalde steden/dorpen vaker voorkomt dan in andere...

• June hebben hierop gereageerd.

Honkeytonk moet het ei een uur laten koken, en proberen nooit zelf te tikken , maar altijd getikt te worden.

En in het azijn koken geloof ik?! Of was het nu iets anders. Wij googelen ook elk jaar wat de beste manier is. Onze kippen krijgen nu al wekenlang extra steentjes zodat de schalen harder zijn 🤣.

Ik kom zelf uit midden Nederland (Veluwe), maar ik ken het niet van vroeger. Of mijn school vond het een heidens gebruik en dat we het daarom niet deden.

Vulpen het lijkt eerder een oost-nederlands ding te zijn. (Ja alles voorbij Utrecht is Oost 😜)

Trees En in het azijn koken geloof ik?!

Azijn laat de schil toch oplossen?

• Trees hebben hierop gereageerd.

June (Ja alles voorbij Utrecht is Oost 😜)

Ben ik het volkomen mee eens, maar ik ben oostelijker opgegroeid dan ik nu woon, dus dat lijkt ook niet (helemaal) te kloppen 😉

Ik kom uit het oosten en ik heb echt geen idee wat dit is 🤣

Noord-Hollandse en ook géén idee

Toch6 azijn laat het eiwit sneller/ harder stollen, zodat je het ei niet kapot kookt en leeg loopt als je het ei een uur lang kookt. Niet alle eieren overleven het om een uur lang gekookt te worden. Je moet meerdere koken en daarna geloof ik op zijn kop in de koelkast zetten (of juist voor het koken op zijn kop?!?). Het is niet zomaar een ei koken en tikken, het wordt hier uiterst serieus genomen en een goed doordacht plan is een vereiste om mee te kunnen doen 🤣.

Volgens mij is het wel een Drents gebruik. Veel scholen in Drenthe doen hier aan mee. Ook op paasmarkten hier in de omgeving kun je eieren kopen voor een eitje-tikwedstrijd ter plekke.