LilyMilie Ja. Zoals ik al zei; we zijn het oneens. Ik zie dat anders.
En wat betreft Europeanen in de middeleeuwen. Dat is algemeen geaccepteerde kennis hoor. Ook mensen van adel gingen hooguit 1 keer per jaar in bad. Men dacht dat je daar ziek van kon worden. Vandaar ook de pruiken, waar vrijwel iedereen luizen onder had. Mensen vonden het normaal om halverwege een diner even op de gang te gaan braken zodat je nog wat meer kon eten. Even op straat in een hoekje je behoefte doen was normaal en dat was in steden gewoon niet zo handig. Veel uitbraken van cholera, tyfus etc omdat mensen niet handig met water bijv omgingen. (Je moet voor de grap eens het verhaal opzoeken van hoe John Snow Cholera ontdekt heeft, dat geeft wel een beeld) Het was gewoon een vieze bende. En dat zorgde er inderdaad ook voor dat de pest veel meer slachtoffers heeft gemaakt dan in het Midden Oosten waar het ook doorheen getrokken is.
Sevenof9 Dit vind ik wel interessant, ik denk dat hoe jij erin staat bijvoorbeeld dan ook ergens anders vandaan komt dan bij mij.
Dat denk ik ook. Op persoonlijk niveau is dat ook bij iedereen zo natuurlijk. En dat is wat anders dan op cultuur niveau. Die discussie loopt nu een beetje door elkaar.
En ik ben ook gewoon beïnvloed door jarenlang veel contact met andere culturen waar mensen bepaalde oordelen over Nederlanders hebben. Als ik dan verhalen hoor van een vriendin van mij die in de zorg met ouderen werkt. Van een generatie die 1 keer in de week douchen ruim zat vindt bijv. Of niet met zeep en/of een washandje wassen. Dan denk ik, ja het klopt dus toch wel. Niet voor iedereen natuurlijk.
En waar het helemaal scheef loopt is in de goed/fout discussie;
LilyMilie De details zullen vast verschillen met andere landen, maar anders maakt niet minder.
Ja ik heb minder of beter dus ook nergens gebruikt. Dat zijn persoonlijke keuzes. En ik heb al een aantal keer gezegd dat ik bepaalde keuzes maak hoeven anderen niet met me eens te zijn of hetzelfde te doen.
CrazyCatLady ik heb volgens mij nog nooit zeep gekocht 🤣
Ja, handzeep enzo, met een pompje. Die blokken vind ik niet fijn. Voor het douchen gebruik ik foam.
Maar dan gebruik je foam, en die doe je dan met je handen over je lichaam en dat spoel je dan af?
Trees Zeep moet je wel gebruiken met zo pufnetje. Anders is zo blok echt niet fijn. Ik wrijf de zeep over het netje en met het netje zeep ik mijzelf in.
Ik pak dus zeep, meestal natuurlijke zeep, heb eerst een tijd African black soap gehad en heb nu Aleppozeep. Die wrijf ik over een washandje, en dan schrob ik met dat washandje. Daarna spoel ik dat washandje uit en doe er douche gel op. Dan zet ik de douche uit en ga met de douchegel alles wassen. En daarna spoel ik alles uit en af en gaat het washandje in de 60 graden was.
Oh 1 ding waar ik dus wel, sorry, echt wat van vind. Van die mensen die van die douche sponzen gebruiken en die nooit in de was doen… 🤢
Trees Hiermee zeg ik toch niks over jou? Of begrijp ik je nu verkeerd? Ik snap niet zo goed wat ik nu precies voor je invulde eigenlijk 😬
Nou. Het leek alsof je dacht dat ik iets voor je invulde omdat ik over calvinistische cultuur begon. Maar dat bedoelde ik meer algemeen. En tegelijk leek het alsof je dacht dat ik dat doe vanuit het voldoen aan een maatschappelijke verwachting. Wat dus niet zo is blijkbaar. Maar dat vond ik een beetje dubbel dus.
Nescio Mijn man komt uit het Midden-Oosten en daar is alleen met papier je billen afvegen dus een no go. We gebruiken ook water. Het heeft mijn leven veranderd 😉 Ik wil ook zo'n douche/kraantje installeren op 1 van de wc’s
Dat lijkt mij ook echt ideaal! Thuis was ik mezelf regelmatig met water op de toilet. Maar op werk bijv kan dat niet. Dan is er niet eens vochtig toiletpapier.