Mijn man zegt al heel lang dat we wat meer voorraad in huis moeten hebben. Want stel dat…

Hij benoemt dan allerlei senario’s die ik eerst heel maf vond. Hij doet dit al jaren. Hij heeft gelijk gekregen over meerdere relatief kleine dingen die hij voorspelde.

Nu ben ik eens gaan kijken over wat je eigenlijk in huis moet hebben. Geadviseerd wordt een noodpakket, dat hebben we dus nog niet. Toen ik hier laatst met iemand als een soort van grapje over begon was die heel serieus en vertelde wat zij in huis hebben voor als er iets gebeurd. Wij hebben geen voorraadkast dus we kunnen niet gewoon die kast volstoppen.

Het hoeven dus geen grote dingen te zijn die kunnen gebeuren, maar bv een pinstoring, of zoals laatst ergens in Nederland dat er geen water was en dat al het water in de winkels op was.

We hebben een tijdje contant geld gehad voor het geval dat, maar dat is langzaam opgegaan. Dus dat ben ik weer aan het opbouwen. En aan het kijken voor een noodpakket.

Hoe staan jullie hierin? En wat hebben jullie in huis? Of wat willen jullie in huis hebben?

We hebben altijd wel houdbare melk en bloem in huis. Als de kippen leggen, kunnen we dus altijd nog pannenkoeken eten en uit ervaring weet ik dat het ook zonder eieren kan 🫣.

Ik heb geen noodpakket in huis. Als het nodig is, haal ik wel water uit de rivier wat ik kan koken en schraap ik wat eten uit de vriezer, voorraadkast en groentetuin. Er is altijd wel genoeg in huis voor een x aantal dagen eten als je niet kieskeurig bent. En anders ga ik wel met mijn pijl en boog op stap om een haas te vangen en eetbare paddenstoelen en planten te zoeken. Verder geloof ik het wel.

Mijn voorraadkast is ook niet heel groot en staat al vol met producten voor dagelijks gebruik, dus ik heb een curverbox onderin mijn kledingkast. Daar ligt oa in: een knijpkat, voorraad medicijnen, menstruatieproducten, waxinelichtjes en aanstekers, en een hele hoop houdbaar eten wat inmiddels wel tegen de houdbaarheidsdatum aan zit denk ik. Dus goed dat je dit topic opent, dat herinnert me er aan dat ik het weer eens moet nakijken/vervangen, en kattenvoer gaan toevoegen.
      En ik geloof dat ik 12 flessen water heb?
      Ik wil ook nog steeds jodiumpillen in huis halen, maar die waren toen overal uitverkocht dankzij mijn mede paniekpreppers 😅

Als er een pinstoring is heb ik een probleem, ik heb hooguit genoeg contant geld om de toilet bij de Hema te betalen als ik moet 😂

CrazyCatLady
        Goede tips!

• menstrustieproducten en kattenvoer staan nu ook op mijn lijstje.

Trees ik snap jou ook. Toch ga ik er wel langzaam aan aan beginnen om iets te hebben.

Wij hebben de dijkdoorbraak meegemaakt en dat was erg angstig. Als zoiets nu gebeurt ben ik ook echt voorbereid.

Zonnebloem
        Tijd om te vernieuwen.

CrazyCatLady Ik wil ook nog steeds jodiumpillen in huis halen

Deze kreeg ik ooit gratis toegestuurd, volgens mij vanuit de overheid. Zou je deze niet ergens aan kunnen vragen? Ik heb geen idee hoe ik eraan kom en of ik dit ooit aangevraagd heb.

Trees die hebben wij nooit ontvangen. We hadden ze wel moeten krijgen voor de kinderen. Die wil ik in huis halen.

Ik heb blikvoer en gedroogde erwten en linzen in huis. Verder niet heel veel.

Trees klopt, als je binnen een straal van X km woont van een kerncentrale kreeg je ze automatisch opgestuurd. Wij vielen er net buiten, maar ik wil ze wel gewoon hebben..

Zonnebloem haha hier ook. Ik heb:

Een tray water (lijkt me te weinig en is over datum maar ok ik heb niet meer ruimte)
              Ik had dus allemaal potten pasta saus en houdbare shit gehaald voor het geval dat maar ja, wij eten dat helemaal niet dus de helft is over datum
              Ik heb wel een zaklamp en een knijpkat en van die warmtedekens
              En aqua-tabs maar misschien zijn die ook al over datum.
              En we hebben een gassetje

Dat was het wel…ik heb sowieso altijd wel voorraad van alles (eten, verzorgingsspullen, medicijnen ) dus even kan ik wel voor uit.

Ik heb geen box, misschien toch maar eens naar kijken in het nieuwe huis. Maar daar gaat dan geen eten in, ik heb altijd behoorlijk voorraad, overblijfsel van het varen en nooit weten wanneer je kan inkopen 😅

Maar wel even radio, batterijen, knijpkat, kaarsjes en aansteker/lucifers, ehbo-doosje.

CrazyCatLady jodiumpillen

Die kreeg ik toen via de post (ivm binnen straal van x kilometer) maar volgens mij niet voldoende. Weet ook niet wat de uhd is🤔 heb ze gewoon in het medicijnkastje gelegt

CrazyCatLady ja we hebben een noodradio besteld waar dit bij zit.

Toch6 jodiumpillen heb ik nooit over nagedacht. Ga ik ook eens in verdiepen. Wonen dus niet in een regio waar je dat krijgt.

Puzzelstukje ik denk oprecht dat wij ons best wel een tijd zouden kunnen redden zonder supermarkt als het echt moet. Ik denk dat ik meer dan gemiddeld verstand heb van eetbare paddenstoelen, eetbare planten, hoe water te vinden en zelf te filteren & koken, we kunnen koken en bakken zonder gas en elektriciteit, het maken van vuur zonder aansteker enz. Icm wat we standaard in huis hebben liggen aan basics qua eten en wat in de groentetuin staat (zelfs nu heb ik nog boerenkool, palmkool, uien en winterpostelein groeien) komen we heel ver.

Ik zie daarom ook echt niet de noodzaak voor het aanleggen van een noodpakket in ons geval. Ik kan niet eens bedenken wat daar in zou moeten, wat we niet ook al standaard in huis hebben.

CrazyCatLady ik woon dus in de buurt van een kerncentrale 😳. Wist ik niet eens.

Toch6 Weet ook niet wat de uhd is🤔 heb ze gewoon in het medicijnkastje gelegt

Ze zijn verplicht om er een uhd op te zetten. De werking kan hooguit ietsepietsie minder worden over de jaren, maar maakt verder weinig uit.

Net zoals water (mits nooit open geweest!), blikgroentes, rijst, gedroogde pasta etc. Kun je rustig 30 jaar over datum nog eten of drinken. De smaak, kleur en geur worden minder, maar je wordt er niet ziek van. Ze zijn verplicht om er een datum op te zetten. Zolang de verpakkingen maar ongeopend en onbeschadigd zijn, kan het geen kwaad voor de gezondheid.

Wij hebben wel van alles in huis. Waterfilter, isolatiedekens (die dunne), medicatie, zakmes, knijpkatten, extra batterijen, flessen water, accu op solar, langhoudbare etenswaren….
                    Er ligt van alles boven bij elkaar in tassen in elk geval.

Wij hebben wel iets: radio op batterijen/zonne energie, extra batterijen, ehbo doos, jodiumtabletten, cash geld, waterfilter, isolatidekens, multitool, aansteker en kaarsen.

En ik heb altijd wel voor een paar dagen eten in huis. En 2 4 packs water (dat moet ik nog wel een x verder aanvullen naar 4 oid)

Trees die in Duitsland denk ik?
                    Als het goed is krijg je automatisch weer nieuwe opgestuurd wanneer de houdbaarheidsdatum in zicht komt

• Trees hebben hierop gereageerd.

CrazyCatLady ik heb het nagevraagd. Inderdaad in Duitsland en ik hoor dat wij net op de grens zitten.

Wist ik dus niet 🫣.

Elk jaar neem ik me voor om zo'n noodpakket te maken. Maar nog niet gemaakt.
                      Jodiumtabletten heb ik opgestuurd gekregen voor dochter ( kerncentrale Borsele).
                      Water zou ik kunnen "hamsteren"...

Ik ben er al wel eens mee bezig geweest toen corona net opkwam, maar ik vond het lastig te bedenken wat er in zou moeten. Rijst, pasta, tomatensaus, maar daarna... Ik heb toen ook wel soep in huis gehaald, maar dat is ondertussen over de datum. Net als het water. Dat vind ik ook zo zonde om te kopen.
                      Maar binnenkort misschien toch maar weer eens naar kijken als ik toch de voorraadkast opruim. Die is momenteel een behoorlijke puinhoop.