Rosemary wij hebben kippen. Ik vind ze gezellig en de eitjes zijn heerlijk.
Qua hok, zou ik niet kiezen voor een goedkoop hok gemaakt van waaibomenhout van de welkoop ofzo. Dat rot ontzettend snel weg buiten. Wij hebben alleen een nachthok met daaromheen een zelf gebouwde ren. Ik zou iig op de ruimte buiten letten en dat deze voldoende is en dat er goede broedplek is. Het is handig als je makkelijk bij de broeikasten kan om eitjes te rapen.
Wij hebben hier vossen. Dus onze ren is ook op de bodem dichtgemaakt, zodat er geen vos onder door kan graven voor een slachtpartij.
Muizen/ ratten heb ik eigenlijk nog nooit specifieks iets tegen gedaan. Ik woon op het platteland, dus deze lopen hier sowieso wel. Ik zie ze nooit bij de kippen in ieder geval, maar er zal vast weleens een veldmuisje wat graantjes pikken uit het hok. Ratten pas denk ik niet door het gaas?
Schoonmaken vind ik zelf niet zoveel werk. Hiervoor is het handig om een hok te hebben, waar je overal goed bij kan. Bij ons kan je de bodem eruit schuiven en dat is handig met schoonmaken. Ik haal het oude stro eruit ververs dat 1x in de 2 weken. Verder met bladerhark door de ren om de ren op te frissen. Kippenpoep gaat hier in de compastbak.
Verder gooi ik elke dag een bak zaadjes in de ren en ververs ik het water 1x in de 2 dagen. Ze zijn dol op zilvervliesrijst en Volkorenspaghetti. We koken altijd wat extra als we dit zelf eten. Verder restjes groente en fruitafval en in de zomer/ najaar geef ik ze bijna dagelijks wat lekkers uit de moestuin. Online vind je wel lijsten met wat ze wel en niet mogen.