Femkes Bij een aantal vragen was ik me ervan bewust dat ik het anders wil dan ik het doe.

Ja dat had ik ook wel! En bij al die vragen over plezier hebben en zo, dan dacht ik: stiekem vind ik het wel fijn als ik wat leuks onderneem, maar het is absoluut niet iets wat ik belangrijk zou moeten vinden (vergeleken bij zorgen voor kinderen en proberen anderen te begrijpen en zo).

Nescio we hebben dezelfde waardes 😄 top 3.

Ik ben juist iemand die niet extreem positief of negatief invult. (Altijd ruimte voor verbetering + plus niks is zwart /wit)

Vulpen ik voelde mij soms schuldig als ik eerlijk antwoord gaf en had bijna de neiging om sociaal wenselijk te antwoorden (wat ik niet heb gedaan). Ik denk dat dit de vragen mbt hedonisme waren. Ik vind mijn eigen plezier erg belangrijk en dat voelde wat egoïstisch. Aan de andere kant ook wel interessant dat ik mij hier schuldig over voel, want ik heb niet het idee dat ik hier iemand mee benadeel.

Hmm ik denk dat ik me er wel in herken in de uitslag eigenlijk.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Maar @Vulpen en @Trees , ik vind mijn eigen plezier en geluk ook belangrijk, maar voel me hier niet schuldig aan. Ik snap ook niet zo goed waarom? Wie heeft er profijt van als jij geen plezier uit het leven haalt? Waarom mag je dat niet belangrijk vinden? (Ik vind dat heel belangrijk, dus snap echt niet dat je liever geen plezier uit het leven haalt ?)

Honkeytonk als je het zo omschrijft, heb ik er ook geen problemen mee. Het had met de vraagstelling te maken. Ik moet de vragenlijst weer bekijken om te weten om welke vragen het ging, want dat weet ik zo niet meer. Er zaten wat vragen tussen, die denk ik met deze waarde te maken hadden, maar die mij een dubbel gevoel gaven. Ik heb er desalniettemin eerlijk op geantwoord. Ook de term Hedonism heeft voor mij wel een wat negatieve bijklank, omdat het vaak ook wordt gezien als zoveel mogelijk plezier hebben als individu ten kosten van de ander of zonder rekening te houden met de ander.

Snoeki Jij scoort op bijna alles hoog! Had je zelf bij het invullen ook het idee van: en dít vind ik belangrijk, en dít óók...

Trees had bijna de neiging om sociaal wenselijk te antwoorden (wat ik niet heb gedaan).

Ik denk dat ik dat wel gedaan heb en ik vind dat ook wel logisch om te doen eigenlijk. Dat zijn toch juist je waardes, wat je zou moeten vinden en doen, waar je naar streeft?

Honkeytonk Ik haal op zich wel graag plezier uit m'n leven maar voor mij is het geen menselijke waarde die ik belangrijk zou moeten vinden. Ik vind zorgen voor of denken aan een ander gewoon beter dan dat ik plezier heb, bedoel ik. Maar het is (helaas) niet zo dat het me altijd lukt om zo te leven.

Vulpen maar je kan toch niet zorgen voor een ander wanneer jezelf ongelukkig bent? Zeg maar, eerst je eigen zuurstofmasker op zetten en dan andere helpen.

Honkeytonk Ja, dat is ook zo! Ik zie het ook als voorwaarde om te kunnen functioneren en zo is het dan toch verantwoord.

Vulpen Ik denk dat ik dat wel gedaan heb en ik vind dat ook wel logisch om te doen eigenlijk. Dat zijn toch juist je waardes, wat je zou moeten vinden en doen, waar je naar streeft?

Vind ik juist niet. Sociaal wenselijk gedrag vertonen is dat je gedrag laat zien, waarvan je denkt dat anderen dat graag van je zouden willen zien, bijv pleasen. Dit kan botsen met wat je zelf graag zou willen. Ik heb het ingevuld met wat ik belangrijk vind, ondanks dat dit misschien botst met wat sociaal geaccepteerd wordt in onze maatschappij.

Ik vind plezier hebben in mijn leven belangrijk, optimaal genieten en mij niet druk maken over wat anderen van mij vinden. Sinds mijn cva is deze waarde juist veel belangrijker geworden en ben ik veel actiever op zoek naar plezier en genietmomentjes. Het is dus zeker wel een waarde die bij mij past. Zolang het genieten maar niet ten kosten van anderen gaat of dat ik mijn eigen plezier altijd maar voor dat van mijn gezin laat gaan. Het moet in balans zijn, geven en nemen. Ik denk wel dat dit in de praktijk een spanningsveld kan zijn en dat ik dit spanningsveld voelde bij het invullen van de vragen.

Trees Sociaal wenselijk gedrag vertonen is dat je gedrag laat zien, waarvan je denkt dat anderen dat graag van je zouden willen zien, bijv pleasen. Dit kan botsen met wat je zelf graag zou willen. Ik heb het ingevuld met wat ik belangrijk vind, ondanks dat dit misschien botst met wat sociaal geaccepteerd wordt in onze maatschappij.

Ja... Ingewikkeld, om dat onderscheid te maken.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Vulpen vind ik ook ingewikkeld, want soms is dat zo met elkaar verweven. Wil ik het nu echt zelf of vind ik dat ik dat moet willen, omdat het nu eenmaal de norm is of wat ik denk dat anderen van mij verwachten. Soms weet ik dat ook niet goed of heb ik het zelf niet eens door.

Ik heb er ook op gelet om juist niet sociaal wenselijk te antwoorden en om niet te antwoorden met wat ik zou willen dat ik zou doen, maar juist met wat ik nu doe/voel/vind.
                    Ik zou bijv willen dat ik heel erg goed zou zorgen voor mijn familie, want dat vind ik belangrijk, maar als ik dat nu al een tijdje niet zo goed doe geef ik daar 1 duim op ipv 3.
                    Het is daarom ook wel een beetje confronterend. Ik zeg veel dingen tegen mezelf, wat ik belangrijk vind, maar er zit best een gat naar hoe het in werkelijkheid gaat. Ik leef voor een best groot deel niet hoe ik zou willen leven? Zoiets.

Ik heb ook echt er op gelet om eerlijk antwoord te geven. Op zich kan ik me wel vinden in de uitslag. Traditie veeg ik inderdaad m’n billen mee af.

June ja ik zag het 😃
                    Ik ook denk ik, heb alleen bij 2 of 3 vragen extreem positief ingevuld. Ik probeer ook altijd het neutrale te mijden.

Vulpen

Ja eigenlijk bij alles wel ja🙈
                    Ik vind heel veel dingen belangrijk maar vooral belangrijk dat het in balans is.
                    Ik denk ook dat ik wel een mooie balans hierin heb in het echt zeg maar.

11 dagen later