Nou, beetje gek misschien om dit zo hier neer te zetten. Maar toch wel belangrijk en bijna niemand weet dit.
Jullie weten vast dat wij met allerlei familieperikelen zitten. Mijn schoonvader is overleden en mijn schoonmoeder gaat nu met WLZindicatie naar een verzorgingstehuis.
Wij komen er nu achter dat het erg belangrijk is om als ouders in je testament een WLZclausule te hebben staan. Voorheen heette het AWBZclausule (stel je hebt een ouder testament).
Het gaat er om dat de kinderen dan hun deel van de erfenis kunnen opeisen bij plaatsing van de langstlevende ouder in een WLZvoorziening. Na een aantal jaren
wordt namelijk een eigen huis als vermogen gezien en in box3 bij de belastingen geteld. Wat leidt tot betalen van veel meer belasting en een veel hogere CAKbijdrage. Met maar een klein pensioen of id lukt dat niet. Dus moet het huis verkocht worden en kan de langstlevende van dat geld de hogere CAK en belastingen gaan betalen. In de volksmond zeggen ze ook wel eens dat je dan je eigen huis eerst moet opeten als je in een verzorgingstehuis komt.
Je kunt als langstlevende dan wel nog schenken maar dat zijn maar relatief kleine bedragen in verhouding tot de waarde van een huis.
Daarom de tip om na te kijken in je eigen testament of dat er in staat en ook bij je (schoon)ouders te checken of het er in staat. Het kan veel ellende voorkomen. Zie ook https://thuisnotaris.nl/wlz-bijdrage/#:~:text=De%20WLZ%20clausule%3B%20wat%20is,eigen%20bijdrage%20voor%20de%20zorgkosten

Goede tip! En wat vervelend wat jullie er mee te maken hebben. Voor mezelf / ons testament zal ik er eens naar kijken.

Bij mijn ouders pasgeleden testamenten doorgesproken en die zijn minutieus afgedicht op alle mogelijke situaties. Zit hij ook in.

Jullie moeten dit nu dus gaan oplossen want voor jullie was het niet geregeld dus? πŸ˜•

• Bloem hebben hierop gereageerd.
  • Bloem vindt dit leuk

Hopsatee Nee helaas niet geregeld nee. Hoe dit nu op te lossen is de vraag en ook of dat nog wel kan 😒. Echt ook geen fijne dingen om mee bezig te moeten zijn. Het is al stressvol genoeg allemaal.

Naast dit is het opstellen van een levenstestament ook erg belangrijk.

Mijn vader en partner hebben wel een levenstestament geregeld, waarbij ze zonder ons te vragen mij en mijn zus bijna overal verantwoordelijk voor hebben gemaakt. Zowel ik als mijn zus willen helemaal niet voor zijn vrouw zorgen. Zij weigerde immers vroeger ook voor ons te zorgen, waardoor mijn zus ipv naar mijn vader naar een pleeggezin moest en nu mogen we wel voor haar zorgen?!? Ja daag!
      De wlz clausule hebben ze niet geregeld. Ik heb het 1x genoemd, maar er werd niet op gereageerd. Ik ga er geen energie in steken. Dan maar geen erfenis.

Bloem Ja klopt. Mijn ouders hebben onlangs alles laten doen / vastleggen met een adviseur en notaris. En ook met mijn zus en mij doorgesproken met de adviseur en notaris erbij. Ook een levenstestament inderdaad.

Wij hebben nu gewoon een standaard testament met wat extra toevoegingen dus ik weet niet in hoeverre dit er in zit.. ik ga er weer eens naar kijken..

Echt vervelend dat je daar nu inderdaad mee bezig moet zijn πŸ₯Ή

Trees mijn schoonouders (beide alleenstaand) hebben helemaal geen testament. Die zeggen gewoon: jullie kijken maar even 😏

Hopsatee oh ja, dat heeft mijn oma ook gedaan πŸ˜‘ dat werkte alleen omdat de kinderen (mijn ouders en ooms en tantes) veel spul niet wilden hebben en het geld gewoon door het aantal kinderen werd gedeeld. En omdat haar kinderen het ook niet erg vonden dat ze dood was, mijn oma was niet een leuke moeder (wel een prima oma).

Hopsatee mijn schoonouders ook niet en ik gok dat mijn moeder ook niks geregeld heeft. Maakt op zich ook niet uit. We verdelen het geld gewoon (als er al wat te verdelen is) en de spullen hoef ik toch niet.

Ik vind het vooral heel irritant dat ik zonder overleg verantwoordelijk ben gemaakt voor iemand, waar ik niet voor wil zorgen. Ik en mijn zus zijn nu al de wettelijke vertegenwoordigers van haar, terwijl mijn vader nog leeft. Als het aan mij had gelegen hadden ze niks vastgelegd, dan had haar eigen familie dit mooi mogen oppakken. Ik heb pas aangegeven dat ik wel een bureautje inhuur tzt, want ik weiger het te doen. Ik snap ook niet hoe dit kan zonder onze handtekening?!?

Trees is er geen handtekening vervalst dan? Als je denkt aan de situatie met de auto kopen en je handtekening van je vrouw vervalsen (of was het alleen zonder toestemming? Net zo erg in dit geval) β€¦πŸ€¨

• Trees hebben hierop gereageerd.

Zonnebloem is er geen handtekening vervalst dan?

Het zou mij oprecht niks verbazen 😬.