Even een vraag om objectief te vinden denken.
Wat mag wat jullie betreft een sport/hobby van je kind kosten, zowel letterlijk, welk bedrag, maar ook qua inspanning/belasting.

Situatie is als volgt, dochters gaan al jaren t hele seizoen naar skiles, iets wat ze erg leuk vinden. Heerlijk op de zaterdagochtend (zo is de rest van de dag nog beschikbaar). Nu is de oudste gevraagd (niet zelf maar via mij gelukkig) voor de ski selectie. Ik denk dat ze dat super leuk gaat vinden, maar.... Het is geen goedkope sport, contributie valt nog wel te overzien, maar vooral materiaal wat jaarlijks vernieuwd moet worden loopt aardig in de papieren (totaal per jaar ongeveer 3000€).
Daarnaast moet ze dan 2x per week gaan trainen, het is voor ons ongeveer 20 minuten rijden (waarschijnlijk rond dat tijdstip nog wat langer ivm drukte op de weg) en uur trainen (dus heen en weer rijden heeft geen zin) Dat betekend dus dat er een ouder ook ongeveer 2 uur per training weg is. Verder is samen eten die twee dagen dan eigenlijk geen optie, normaal één van de weinige vaste gezinsmomenten. Ik vraag me nu af of we dit moeten gaan doen. Is het slecht van mij als ik haar deze kans niet geef? Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?

Het stukje van niet samen kunnen eten: daar heb ik me bij neergelegd. Wij hebben 2 zoons op voetbal en de oudste traint ook al 2x per week en 1x wedstrijd op zaterdag. Twee avonden per week eet hij dus ook apart later sinds dit jaar. In de zomer fietst hij zelf/met vriendjes nu halen en brengen wij hem dus 1 van ons is ook vaak even weg. Soms lastig in combinatie met de andere kinderen en als een van ons er even niet is door werk ofzo moet je wel gelijk wat regelen (maar meestal kan hij wel mee met vriendjes) En vanaf volgend jaar wordt het nog lastiger want ja, dan gaat de middelste ook zoveel trainen (en hopelijk dezelfde dagen 🫠) Maar goed, ze zijn dol op voetbal, we krijgen het nog geregeld en heel soms zeggen we gewoon af als een training echt niet lukt. En omdat het om de hoek is hebben we vrijwel geen reistijd en het vooruitzicht is dus dat ze in principe (de oudste al in de zomer) zelf kunnen gaan. Dus we doen het gewoon. En eerlijk had ik het vroeger zelf ook al dat ik een avond per week niet mee at door sport. Dat vind ik wel een beetje erbij horen aan het ouder worden en langzaam een eigen “leven” krijgen van de kinderen. Zolang er nog voldoende gezinstijd is , is het ok.

Financieel zou ik deze hobby wat minder leuk vinden. Voetbal is niet zo duur (contributie, tenue(doet hij al 3 jaar meer), jaarlijks schoenen en voetbalschool komt uit op hoogstens 300-500 euro per jaar dus dat is prima gekeken naar het feit dat we ook 3 kinderen hebben.

Andere kant: als je het kan dragen waarom niet.

Ik zou vooral nagaan hoe graag zij dit zou willen en of dat het dus waard is in combinatie wat jullie bij jullie vinden passen. 2x2 uur per week als ouder ook weg zijn is ook best een belasting hè! Als het voor jullie niet lukt, dan dus gewoon niet.

En nee, het maakt je niet slecht. Er zijn hier zat kinderen die niet op voetbal mogen omdat de ouders het te intensief vinden. Krijgen ze niks van hoor. Behalve dat er wat vriendjes van de oudste zijn die zeggen: eigenlijk wil ik op voetbal maar mag niet van mijn ouders 😜 Maar ik denk niet dat ze er een trauma aan overhouden.

De tijden zou ik zelf geen moeite mee hebben, maar dat komt meer omdat ik zelf al minstens 6uur per week in een sporthal doorbreng.🙈

Waar ik meer over zou vallen is de 3000 euro wat je ongeveer jaarlijkse kwijt zou zijn, dit is een behoorlijk bedrag. Is het iets wat ze echt puur voor hobby doet of wil ze hier uiteindelijk ook iets mee bereiken?

Noordeling ik zou 2x>2 uur en zo'n bedrag investering echt teveel vinden. Zeker als er geen wens is om pro te worden ofzo, en dat het niet zo is dat ze uiteindelijk zelf kan gaan..
      Wat ik ook denk; Wat als andere dochter later gevraagd wordt maar een ander tijdsblok krijgt, of een andere hobby krijgt die investering vraagt? Dan is het helemaal niet meer te overzien, maar zou zij niet dezelfde kansen krijgen. Ik zou alle investering (qua tijd en geld) alleen doen als je het x2 kan en wil dragen.

Noordeling
        En nog belangrijker, kunnen jullie het financieel dragen?

Onze dochters spelen basketbal, ik denk dat we met contributie . kleding, extra trainen bij de basketbalschool en kampen tussen de 750/1000 euro kwijt zijn. Maar ik snap dat je voor skiën duurder materiaal nodig hebt. a

Pimpelmeesje ik zou het inderdaad ook alleen doen als je dit x2 kan doen. De één wel en de ander niet omdat het financieel niet haalbaar is is voor mij geen optie.

Lovely83 Waar ik meer over zou vallen is de 3000 euro wat je ongeveer jaarlijkse kwijt zou zijn, dit is een behoorlijk bedrag. I

En wat ik nog dacht, is dat mogelijk x aantal kinderen. Ik zou geen 5x 3000 euro kunnen missen zonder veel aanpassingen in levenstijl. Oke, ze zullen niet alle 5 tegelijk zijn maar 3 is goed mogelijk. 9000 euro vind ik ook nog erg veel.

Edit: meer die dat zeggen dus

De tijden zou ik geen probleem vinden. Wij waren per kind veel meer tijd per week kwijt. Ik vind 2x per week 2 uur niet eens zoveel. Qua reistijd vind ik 20 minuten vanuit mijn perspectief gezien zelfs dichtbij. Wij konden 4x per week niet samen eten. Ik vond dat zelf net iets teveel. 2 a 3x per week vind ik persoonlijk wel te doen.

Het geld afhankelijk van jullie mogelijkheden. Toen ik nog werkte zou ik het geen probleem vinden mits ze echt heel graag wilt, maar nu zou het een stuk lastiger te dragen zijn en dan zou ik er nog wel even 10x over nadenken. Waarschijnlijk zou het nu niet kunnen. Het ligt wat mij betreft eraan, of en wat je daar voor moet opgeven als gezin om het te kunnen betalen.

Als het niet kan, om wat voor reden dan ook, dan is dat gewoon zo. Ik vind dat niet slecht van je.

Noordeling Wat mag wat jullie betreft een sport/hobby van je kind kosten, zowel letterlijk, welk bedrag, maar ook qua inspanning/belasting.

Qua kosten: het moet x5 kunnen. Of zeker x3 zodat alle kinderen zelfde mogelijkheden hebben.

Qua tijden: maximaal 1x per week zolang ik moet rijden.
        Niks wat structureel op zaterdag is en/of verplicht vrijdagavond. Ik wil de mogelijkheid open hebben om naar boord te kunnen.

Alles komt op mij neer dus ik moet het aan kunnen. Wat dus best mogelijk maakt dat de jongste over 10 jaar meer kan dan de oudste nu 🤷‍♀️

Waar mijn man en ik wel eens gesprekken over hebben is als (één van) onze kinderen ergens in zouden excelleren en het ook leuk(!) zouden vinden we er een stuk meer (geld) voor over zouden hebben. Mijn man zou dan ook extra willen werken mocht dat nodig zijn. (Mijn man heeft altijd op hoog niveau gesport) En ik heb destijds de boot gemist, wat ik nog steeds erg vind.
        De jongste zien wij bijvoorbeeld echt wel BMX-en en daarna motorcrossen. ( dat laatste hopen we ivm ongelukken niet🫣)
        De oudste zien we nog wel gaan wedstrijdzwemmen.

Noordeling mijn oudste was gevraagd voor selectie turnen. Dat hebben we vooral vanwege de hoeveelheid tijd niet gedaan.
        Ze wil ook nog spelen en paardrijden.
        Ze turnt nu 1x per week op recreatie niveau. Dat vindt ze goed genoeg.

De kosten van paardrijden vind ik met 72 per maand al meer dan genoeg.

June snap ik, maar nu gaat het niet over tijd van dochter, maar over mijn tijd en de tijd van mn man.
          Zelf zou ze dit super leuk vinden (nog niet gezegd dat ze dit mag, als we besluiten t niet te doen, ga ik het er ook niet met haar over hebben, dan blijft ze gewoon doen wat ze nu doet, lessen bij een hele goede juf)
          Qua kosten zouden we t wel kunnen betalen (ook als de volgende ook zo iets heeft) maar moeten we er wat dingen voor laten, bijvoorbeeld weekendjes weg wat beperken etc.
          Qua tijd vind ik het het lastigst, k ben bang dat het veel gestrest wordt voor ons om die te gaan halen(die tijd daar zijn vind ik niet erg, want k vind het altijd gezellig daar en leuk om mn kinderen bezig te zien en ik zou ook mn laptop nog meer kunnen nemen en zitten werken) Die tijd zouden we niet nog een keer erbij kunnen doen, aan de andere kant .. De jongste danst, als ze daar voor selectie gevraagd wordt, blijft dat dichter bij en is de tijdsbelasting dus veel lager...

• Trees hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] zelf gaan zit er niet in, t is 20km, niet goed per ov bereikbaar en al het materiaal moet ook mee, dat gaat op de fiets niet lukken.

Noordeling de grootste hobbel is om op tijd daar te zijn qua tijd? Dat dit veel stress gaat opleveren? Zou daar nog een andere oplossing voor zijn. Bijv die dag 10 minuten eerder starten met werken om eerder vrij te zijn? Geen idee of dit mogelijk is met jullie werk, maar ik probeer even mee te denken.

Ik vind het trouwens wel heel knap en een eer dat ze gevraagd is voor de selectie. Los van dit alles, is dat al een hele prestatie.

Noordeling maar vooral materiaal wat jaarlijks vernieuwd moet worden loopt aardig in de papieren (totaal per jaar ongeveer 3000€).

Moet dat altijd allemaal nieuw zijn? Hebben ze daar vanuit de selectie geen doorschuif systeem oid?

Ik heb voor mezelf geen geld bedrag bedacht per kind, maar mijn kinderen hebben ook geen dure hobby's of sport. Voor wat betreft belasting in tijd vind ik het belangrijk dat het in de buurt is en max 3x per week per kind. Het niet samen kunnen eten is voor mij geen issue. Ongeveer alles is rond etenstijd, dus daar heb ik me bij neergelegd.

Jules wij kopen zelf veel dingen in nieuwstaat op marktplaats. Soms moeten we er 2 uur voor rijden maar daar heeft mijn man het er altijd wel voor over.

Misschien kunnen ski spullen op die manier ook wel aangeschaft worden, kinderen groeien zo snel.

Noordeling Is het slecht van mij als ik haar deze kans niet geef? Hoe gaan jullie om met dit soort situaties

Heel slecht 😉 Begrijp ik het goed dat het 2x extra zou zijn, dus nog naast die zaterdag? En moet je op die dagen dan ook nog werken?
                  Uiteindelijk ben je een gezin, en moet je met elkaar rekening houden. Ik zou dit zelf te belastend vinden. Maar ik herken het wel. Jongste heeft nu musicalles op zaterdagochtend, oudste heeft later die ochtend zwemles, op woensdag trompetles en op vrijdag logopedie. En toen hoopte de trompetjuf ook nog dat ze op vrijdagavond in een orkestje zou gaan. Superleuk, maar ik krijg dat allemaal niet gemaneged hoor, en ondertussen lijkt oudste ook oververmoeid te zijn/worden door al die activiteiten + het oefenen voor trompet en logopedie. En dan heeft jongste nu nog maar 1 activiteit ook😬