iMoeder RIP cavia โ๏ธ
Maar katten zijn leukkkkk!
iMoeder Liefst geen kitten want daar weet ik al helemaal niks van
Kittens zijn kleine katten ๐
Alles wat je verder moet weten wordt eigenlijk al wel geregeld door het asiel (en ik neem aan dat een kattenopvang dan ook een optie is). Zij regelen dat de katten zijn ingeรซnt, gechipt, afhankelijk van de leeftijd gecastreerd/gesteriliseerd (of je krijgt een kortingsbon mee om het te laten doen).
Je krijgt een paspoort mee, daarop staat wanneer je weer een afspraak moet maken voor een volgende vaccinatie, en that's it.
Ze komen ook gesocialiseerd en zindelijk, dus daar hoef je ook niks voor te weten. Afhankelijk van de kat(ten), kunnen kittens zelfs makkelijker zijn dan al oudere katten, omdat deze wellicht hun gebruiksaanwijzing hebben, afhankelijk van de reden dat ze in het asiel geplaatst zijn.
Kittenvoer staat naast het volwassenvoer, en het staat gewoon op het label.
Ze hebben alleen wat meer energie, en ze kunnen puberen. Dan zijn het tijdelijk assholes.
Nu weet je alles wat je van kittens moet weten ๐
Slopen heb ik nooit gehad trouwens, ik heb altijd jonge katten gehad. Vanuit een gastgezin (wat vaak het geval is bij asiels) wordt dit gedrag vaak wel afgeleerd. De katten die ik nu heb zijn echt belachelijk goed getraind, die luisteren beter dan mijn kinderen ๐คฃ
Als ze jong zijn, sowieso ja! Ze hebben een soortgenoot nodig om hun energie kwijt te kunnen, als ze eenzaam zijn kunnen katten echt heel vervelend worden. Ze leren van elkaar, en dat haalt een hoop gedoe voor jou uit handen.
Oudere katten kunnen ook wel alleen zijn, in sommige gevallen juist ook beter. Random katten aan elkaar gaan koppelen neemt risico's met zich mee, ze kunnen heel kieskeurig zijn in de omgang met soortgenoten. Net mensen ๐
Maar het asiel/gastopvang regelt dit ook weer voor je. Als het gaat om een bonded pair, worden ze ook alleen samen geplaatst, een kat die liever alleen wil zijn wordt ook op die manier geadverteerd. Een goede verzorger kent de karakters van de kat(ten) en neemt daarin haar verantwoording bij de plaatsing.
Wat je leuk vindt ๐คทโโ๏ธ
De verschillen zijn minimaal daarin, kies de kat(ten) die je leuk vind, laat het daar niet van af hangen.
Het enige echte verschil is dat mannetjes goedkoper zijn om te castreren, maar dat is een eenmalige uitgave (en afhankelijk van de leeftijd, bij een oudere kat is dat al gebeurd voordat hij met jou mee mag).
iMoeder Wat zijn spullen die echt nodig zijn
Kattenbak (vuistregel is aantal katten plus 1, dus 3 bakken op 2 katten), krabpaal/plank/mogelijkheden, reismandjes voor de dierenarts, voer- en waterbak (deze niet naast elkaar plaatsen in huis), speelgoed (simpel & goedkoop is vrijwel altijd beter dan speelgoed wat er leuk uit ziet voor mensen), borstels.
Mandjes zijn overbodig, geef ze gewoon een kartonnen doos ๐
Handige dingen maar geen must: uitloopmatjes bij de kattenbakken, voorraadbus voor droogvoer, gewoon bij de action halen.
Ook: regelmatig ontwormen/ontvlooien etc, de dierenarts kan je helpen daarbij. Ik krijg gewoon een smsje als het weer tijd is, dus dat is vrij simpel.
Buitenkatten moeten vaker dan binnenkatten, jongere katten vaker dan oudere. Ik heb zelf de voorkeur voor druppels boven pilletjes, maar dat is persoonlijk.
Ook handig: huisdierenverzekering, maar dat is ook afhankelijk van je persoonlijke situatie en buffer
iMoeder Hoe zorg ik dat er niet overal haar komt
Niet ๐
Stofzuigen, borstelen (vooral met de wisseling van de seizoenen, zomer- wintervacht), en kledingrollers. Niet die van de H&M, die zijn kut. Die van de Primark zijn verrassend goed voor de prijs!
iMoeder Maar maakt kattenras dan ook nog uit? Of hebben ze die รผberhaupt niet in het dierenasiel.
Ik weet niks van allergieรซn, maar verruit de meeste katten in het asiel zijn huis- tuin en keukenkatten.