Ach wat rot @Bob_Ross .
Mag ik er dan twee positieve verhalen tegenover zetten?
Net verhuisd en mijn poes glipt achter mijn schoonzus naar buiten. Dagenlang gezocht en ineens na 11 dagen was ze er weer.
Onze knorrepotkater ging soms naar buiten. Op een avond kwam hij niet meer terug. 4 weken gezocht en ineens kreeg ik een telefoontje: Een vrouw had hem gevonden in de wijk schuin tegenover ons.
Hebben jullie een Facebookroep met vermiste dieren? Dat heeft mij de tweede keer goed geholpen hem terug te vinden.
Dit zijn de adviezen die daar gegeven worden:
Een kat die de omgeving niet kent, zal waarschijnlijk dichtbij de ontsnappingsplek zitten en zich uit angst goed schuilhouden. Hij of zij is in een βoverlevingsmodusβ en komt dan ook niet af op het roepen! Zeker de eerste dagen blijft de kat daar zitten.
Zet als het kan de deur of het raam open vanwaar de kat is ontsnapt.
Zet ook wat sterk ruikend voer binnen (zoals tonijn)
Zet de gebruikte kattenbak buiten.
Zoek in het donker in elk bosje, hoekje etc met een sterke zaklamp en hopelijk zie je de ogen oplichten en ontdek je zo de verstopplek. Ga niet achter de kat aan, maar benader hem of haar heel rustig, maak je klein en laat hem naar je toe komen. Lok hem of haar met voer, bv tonijn/snoepjes
Meld de vermissing op www.amivedi.nl, daar kun je ook flyers maken om op te hangen in de buurt.
Is de kat gechipt? Controleer dan of je telefoonnummer juist staat geregistreerd via www.chipnummer.nl en zet deze op vermist
Heel veel sterkte.