- Bijgewerkt
Leuk vind ik:
- elke cliënt is een leuke en uitdagende puzzel
- het contact, ik voel mij altijd erg verbonden met mijn cliënten
- je kan binnen mijn vak blijven doorleren en altijd weer wat nieuws leren
- de creativiteit die ik er in kwijt kan
- het buiten in de natuur zijn / natuur gebruiken als hulpmiddel (de helft van mijn sessies deed ik wandelend buiten)
- het geeft een heerlijk gevoel om (kleine) successen te behalen/ behandeling succesvol af te sluiten.
- ontdekken dat elk mens mooie kanten heeft, dat de wereld niet zwart - wit is en dat als je echt goed naar mensen luistert er heel veel begrip kan ontstaan.
Minder leuk:
- naar details van seksueel misbruik, verkrachting etc moeten luisteren (al is het heel fijn dat je weet dat je iemand hiermee kan helpen, maar van sommige details kon ik echt naar worden)
- idem de details van trauma’s van ouders van overleden kinderen (daar kon ik echt zo verdrietig van worden)
- teveel depressieve mensen achter elkaar zien, omdat ik daar zelf altijd wat moedeloos en hopeloos door kon voelen
- cliënten die niks willen, bij hen werkt dat toch niet, alleen maar klagen, de wereld de schuld geven van al hun ellende etc. Ik bleef altijd heel begripvol, maar soms …. Argh (en ik weet dat deze irritatie echt ook bij mij zelf lag, omdat dit iets bij mij opriep).
Over het algemeen was ik bovenstaande wel kwijt zodra de cliënt de deur uitging op een paar uitzonderingen na. Sommige verhalen zijn zo afschuwelijk, die raak je niet meer kwijt, maar dat is echt de uitzondering. Administratie etc vond ik nooit erg als zelfstandige. In loondienst wel, omdat ik het soms te ver vond doorgeschoten en soms meer controleren werd dan dat het effectief was. Controleren om het controleren zeg maar.