Leuk vind ik:

• elke cliënt is een leuke en uitdagende puzzel
  • het contact, ik voel mij altijd erg verbonden met mijn cliënten
  • je kan binnen mijn vak blijven doorleren en altijd weer wat nieuws leren
  • de creativiteit die ik er in kwijt kan
  • het buiten in de natuur zijn / natuur gebruiken als hulpmiddel (de helft van mijn sessies deed ik wandelend buiten)
  • het geeft een heerlijk gevoel om (kleine) successen te behalen/ behandeling succesvol af te sluiten.
  • ontdekken dat elk mens mooie kanten heeft, dat de wereld niet zwart - wit is en dat als je echt goed naar mensen luistert er heel veel begrip kan ontstaan.

Minder leuk:

• naar details van seksueel misbruik, verkrachting etc moeten luisteren (al is het heel fijn dat je weet dat je iemand hiermee kan helpen, maar van sommige details kon ik echt naar worden)
  • idem de details van trauma’s van ouders van overleden kinderen (daar kon ik echt zo verdrietig van worden)
  • teveel depressieve mensen achter elkaar zien, omdat ik daar zelf altijd wat moedeloos en hopeloos door kon voelen
  • cliënten die niks willen, bij hen werkt dat toch niet, alleen maar klagen, de wereld de schuld geven van al hun ellende etc. Ik bleef altijd heel begripvol, maar soms …. Argh (en ik weet dat deze irritatie echt ook bij mij zelf lag, omdat dit iets bij mij opriep).

Over het algemeen was ik bovenstaande wel kwijt zodra de cliënt de deur uitging op een paar uitzonderingen na. Sommige verhalen zijn zo afschuwelijk, die raak je niet meer kwijt, maar dat is echt de uitzondering. Administratie etc vond ik nooit erg als zelfstandige. In loondienst wel, omdat ik het soms te ver vond doorgeschoten en soms meer controleren werd dan dat het effectief was. Controleren om het controleren zeg maar.

Het leukste van mijn werk

• nieuwe dingen leren, cursussen volgen
    • moeilijke zaken oplossen
    • mensen kunnen helpen en zoeken naar oplossingen. En ook dingen op een begrijpelijke manier aan ze kunnen uitleggen en naar ze luisteren.
    • leuke collega's
    • gezellige werkomgeving
    • flexibel in uren en hybride werken
    • het is dichtbij!

Minder leuk

• er zijn wat collega's die al heel lang bij de Gemeente werken en wat rigide zijn in hun denkwijzen
    • er is wat onderlinge frustratie / irritatie tussen collega's en manager. Dit wordt dan niet uitgesproken, maar is wel voelbaar. Ik hou daar niet van.

June oh nog een minder leuk ding.

Mannen geven niet aan als je mascara die door de mist op je wallen is beland 🤣

Liep ik 2 uur vóór schut.

Het leukste aan mijn werk:
      Mijn collega’s en het contact met de mensen,vooral op de vrijdag.

Het stomste aan mijn werk:
      Avonddienst en het contact met de mensen 🙈. Soms heb je zo’n sukkel aan je kassa of tafel die zichzelf enorm grappig vindt. Of hele onbeschofte mensen,ik vind het dan zooooo lastig om me stil te houden. En er is 1 stel die we met zijn allen heel snel de zaak weer uit werken 😆

Trees Leuk vind ik:
        elke cliënt is een leuke en uitdagende puzzel
        het contact, ik voel mij altijd erg verbonden met mijn cliënten
        je kan binnen mijn vak blijven doorleren en altijd weer wat nieuws leren
        de creativiteit die ik er in kwijt kan
        het buiten in de natuur zijn / natuur gebruiken als hulpmiddel (de helft van mijn sessies deed ik wandelend buiten)
        het geeft een heerlijk gevoel om (kleine) successen te behalen/ behandeling succesvol af te sluiten.
        ontdekken dat elk mens mooie kanten heeft, dat de wereld niet zwart - wit is en dat als je echt goed naar mensen luistert er heel veel begrip kan ontstaan.

Minder leuk:
        naar details van seksueel misbruik, verkrachting etc moeten luisteren (al is het heel fijn dat je weet dat je iemand hiermee kan helpen, maar van sommige details kon ik echt naar worden)
        idem de details van trauma’s van ouders van overleden kinderen (daar kon ik echt zo verdrietig van worden)
        teveel depressieve mensen achter elkaar zien, omdat ik daar zelf altijd wat moedeloos en hopeloos door kon voelen
        cliënten die niks willen, bij hen werkt dat toch niet, alleen maar klagen, de wereld de schuld geven van al hun ellende etc. Ik bleef altijd heel begripvol, maar soms …. Argh (en ik weet dat deze irritatie echt ook bij mij zelf lag, omdat dit iets bij mij opriep).

Ik sluit me hierbij aan. Toevoegingen:

Leuk:

• het salaris
        • de eindeloze complexiteit van de mens
        • samenwerken in een multidisciplinair team

Niet leuk:

• de eindeloze complexiteit van de mens (het is nooit 'af' of volledig of ... )
        • inmenging van verzekeraars/bureaucratie in instellingen/instellingsdenken/wachtlijsten/nou ja, eigenlijk allerlei beleidsmatige/politieke kanten die de dagelijkse klinische praktijk beïnvloeden.
        • suicides (en pogingen)
        • tuchtzaken (of de dreigingen daarvan)

Leukste:

• De uitdagingen van een zo optimaal mogelijk systeem inrichten voor de gebruikers
          • de gebruikers zoveel mogelijk ontlasten met 'computer- eigenaardigheden'
          • Zorgen dat het systeem blijft draaien

Minst leuk:

• de 'zeurende' gebruikers die een oom/kennis hebben werken in ICT die zegt dat x en y en x. Dus waarom wij dat niet doen
          • de 'het systeem is tegen mij' gebruiker
          • de eindeloze bureaucratie en administratieve rompslomp
          • dat ik altijd (of op zijn minst) heel vaak voorspel hoe een project gaat lopen, ze mij de zwart denker vinden en ik keer op keer op keer, gelijk heb en het precies gaat zoals ik voorspelde. (en het heel irritant is, omdat de valkuilen zo duidelijk zijn en iedereen er in blijft vallen.)

Honkeytonk dat ik altijd (of op zijn minst) heel vaak voorspel hoe een project gaat lopen, ze mij de zwart denker vinden en ik keer op keer op keer, gelijk heb en het precies gaat zoals ik voorspelde. (en het heel irritant is, omdat de valkuilen zo duidelijk zijn en iedereen er in blijft vallen.)

O ja vreselijk. Wij hadden dus een tijdje terug dat een of andere manager ineens in een overleg met allemaal gebruikers zei dat een bepaalde koppeling over een paar weken af zou zijn. We hebben nog niet één goede acceptatietest gehad hè, mijn collega en ik zaten huiverend op onze stoel. Nu zijn we dus een paar weken verder en er zijn alleen maar meer technische problemen opgetreden.

Honkeytonk de 'het systeem is tegen mij' gebruiker

Maar deze vind ik altijd wel lief, daar kan ik wel wat mee.

Koekie83

Helemaal eens!

Specifiek bij mijn werk;

• Voor veel cliënten die al vaak gehoord hebben te complex te zijn/uitbehandeld te zijn, toch het verschil te kunnen maken en dat ze voor het eerst in heel veel jaren weer verlichting voelen of merken dat er echt (wat) spanning weg kan.

Koekie83 samenwerken in een multidisciplinair team

Dat vond ik een nadeel. Ik week graag solistisch of met een zeer capabel team. Ik ben nogal veeleisend in mijn werk richting collega’s en mijzelf, waardoor ik mij irriteer als collega’s zich niet volledig inzetten. Er zaten er altijd wel 1 of 2 tussen, die in mijn ogen niet goed genoeg werk afleverden. Ik ben mij ervan bewust dat dit vooral iets over mij zegt ipv over collega’s, omdat ik te kritisch en te veeleisend ben 😬.

Koekie83 inmenging van verzekeraars/bureaucratie in instellingen/instellingsdenken/wachtlijsten/nou ja, eigenlijk allerlei beleidsmatige/politieke kanten die de dagelijkse klinische praktijk beïnvloeden.

Vreselijk. Reden waarom ik voor mijzelf ben begonnen (en omdat je dan 2x zoveel verdiend met heel veel vakantie). Ik werd echt zwaar chagrijnig van dat gezeur over productiviteit, percentages declarabel/ niet declarabele tijd, je rom statistieken, tevredenheidscijfers etc. Ik zat er altijd ruim boven, maar het feit dat dit continue gecheckt werd, dat je wekelijkse of maandelijkse statistieken kreeg opgestuurd etc. irriteerde mij mateloos. Meh ik ben geen kleuter. Ik doe mijn werk niet op mijn beste vermogen om managers, verzekeraars, cijferneuroten tevreden te houden, maar omdat ik de cliënt zo goed mogelijk probeer te helpen. Ik vond het echt zwaar demotiverend dat constant controleren.

Verzekeraars zijn als je voor jezelf werkt nog steeds irritant, maar de kunst is om de regels wat anders te interpreteren als je cliënt daarmee geholpen is en daar was ik erg goed in 😇.

Trees Dat vond ik een nadeel

Grappig, ik had ‘m eerst bij zowel voordeel als nadeel. Het is niet zaligmakend nee en jk ben ook heeeel blij dat ik twee dagen voor mezelf werk, als tegenhanger. Beste van beide werelden, zullen we maar zeggen (of m’n solistische werk is meer een buffer voor de nadelen van werken voor een instelling, zo kan je t ook zien).

Ik heb denk ik wel mazzel met het team; veel super ervaren en hardwerkende mensen met hart voor het vak. Dijk van een kennis en ervaring zit er in dat team maar ook een enorme bereidheid tot leren. Ik was tot kortgeleden de enige big-geregistreerde psycholoog en voor mij was er niet eens een psycholoog. Het is pionieren op psychologisch gebied en daar staan ze voor open, dat vind ik wel heel gaaf (anders was ik er al lang weggeweest 😅).

Ik denk dat dit de enige poli is waar ik gedij. Als ik kijk naar vrijwel alle andere polis binnen de instelling… brrrrr…

Trees Verzekeraars zijn als je voor jezelf werkt nog steeds irritant, maar de kunst is om de regels wat anders te interpreteren als je cliënt daarmee geholpen is en daar was ik erg goed in 😇

Hahaha dit beschouw ik ook als een van mijn sterkere kanten 😁.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Koekie83 bij mijn laatste zzp klus had ik voor het eerst een bijna perfect team (alleen de psychiater spoorde niet). Iedereen was ontzettende enthousiast, leergierig, motiverend en we konden echt van elkaar leren. Dat vond ik wel heel fijn werken. Ik heb in het verleden echter ook regelmatig in teams gewerkt met mensen die de kantjes er vanaf liepen. Ik vond dat zo ergerlijk.

Koekie83 Het is pionieren op psychologisch gebied en daar staan ze voor open, dat vind ik wel heel gaaf

Dat lijkt mij ook heel gaaf!

Leuk:
                De pauzes, er wordt dan heel wat af gelachen.
                De (meeste) collega's
                Een aantal cliënten

Stom:
                Alle administratie.
                Dat cliënten en familie denken dat we in dienst zijn voor ze.
                Het rooster.