[verwijderd] toen zijn vader overleed was hij 10 en toen zijn moeder overleed 15
Hopsatee toen mijn man en ik elkaar leerden kennen waren we net 30. Hij was in de jaren daarvoor nooit meer bij het graaf geweest laat staan dat hij er met iemand over gesproken had. Toen we een jaar later samen woonden heeft hij mij alles verteld. Ik denk dat we de halve nacht gepraat en gehuild hebben. Daarna heb ik gezegd dat ik graag eens naar het graf zou willen, maar alleen als hij daar aan toe was. Dat heeft een poosje geduurd en toen uit het niets zei hij โik wil heide plantjes kopen, mijn moeder hield zo van de heide op de Veluweโ zijn ouders zijn begraven in Den Haag.
Dus we zijn gegaan..... daarna wilde hij er heen toen ik zwanger was en toen T er was wilde hij haar laten zien. Inmiddels (voor Corona) doen we wel eens een weekendje Den Haag en dan gaan we altijd naar de begraafplaats. Gewoon omdat ze niet vergeten mogen worden.
Honkeytonk
Mijn man is daar ook mee bezig, ook toen T 10 werd โzo oud was ik toen mijn vader stierf....โ
Toen T 10 was overleed de vader van een jongen uit haar klas, mijn man was compleet van slag.....
twee weken geleden hebben we bijna een discussie gehad over of je kinderen wel of niet bij een overleden persoon moet laten kijken of niet.
Hij was er fel op tegen. Dat doe je een kind niet aan!!
Na doorvragen begreep ik dat hij als 10 en 15 jarige helemaal geen begeleiding heeft gehad toen zijn ouders overleden, alles is geregeld en hij is voor die kist gezet zonder voorbereiding of wat dan ook. Hij lijkt een beetje bijzaak te zijn geweest.... als ik naar zijn ooms en tantes van nu kijk snap ik dat wel, het zijn geen praters en kinderen ergens bij betrekken doe je niet. (Het zijn allemaal lieve mensen hoor) Dat jongetje van 10/15 is niet gehoord of gezien tijdens het grootste verlies van zijn leven.... zo intens verdrietig....
Ik heb hem uitgelegd dat dit ook anders kan en zal gaan voor T als mijn ouders of zijn oom komen te overlijden, dat wij er samen voor zullen zorgen dat dit voor haar geen trauma zal worden.