[verwijderd] Zou best kunnen dat het het nocebo effect is, aan de andere kant; als iemand toevallig overgevoelig is voor zoβn hulpstof? Of de combinatie van die hulpstof met iets.
Ik denk ook zeker dat het wel bestaat, maar ik vind het percentage zo hoog. Een deel zal hier zeker op reageren, maar meer dan 50%? Ik kan mij haast niet voorstellen dat meer dan de helft toevallig net gevoelig is voor een hulpstof of iets dergelijks of dat het echt minder werkt. Het overgrote deel van de genoemde bijwerkingen/ klachten zijn ook subjectief/ niet meetbaar. De meeste hulpstoffen worden ook gewoon in grote hoeveelheden gegeten door mensen.
Iets ander onderwerp, maar ik heb ooit tijdens mijn studie een soort wijnproeverij gedaan. We moesten toen de wijnen selecteren van goedkoop naar duur. Alle wijnen bleken hetzelfde te zijn. Goedkope bocht van de Aldi. Op 1 groepje na had niemand het door. We waren echt met 50 mensen of zo. Ik proefde ook echt heel duidelijk verschil. Oh ja deze is veel fruitiger, oh deze is echt zuur, deze draait veel minder soepel in het glas, dit is duidelijk een dure wijn, wat een verschil met die vorige enz. Serieus, dit soort teksten kraamde ik uit en de organisatie pieste nog net niet in hun broek π€£. Ik was er echt zo hard ingestonken!