Liekje81 [verwijderd] op www.nibud.nl Die hebben een bufferberekenaar. Het valt me tdouwens mee, dacht datber meer geadviseerd werd, bij ons ongeveer 25000. Nou, daar komen we lang niet aan.
[verwijderd] Liekje81 wij hoeven βmaarβ een buffer van 16.000? Ik gok omdat we geen huizeneigenaar zijn. Anders zou het wel meer zijn denk ik.
Liekje81 Zonnebloem maar dan krijg je toch geld uit de ziektewet? Uiteindelijk wel minder, maar als je zoveel kan sparen, kun je dat wel dragen lijkt me. Vriend na ongeluk ook tijdje in zw en niet 100% betaald. Maar dat kunnen we wel opvangen. Daarbij hebben we ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering die evt uitkeert.
Zonnebloem Liekje81 ja klopt, maar dat moet je wel kunnen opvangen, vandaar dat we dus ook hoger dan het Nibud zitten. En bij mijn man ligt het allemaal ingewikkelder ivm alle toeslagen. Zijn loon zonder toeslagen ligt bijvoorbeeld deze maand 1100 euro lager als hij nu in de ziekte wet had gezeten. Als hij in de ziektewet terecht zou komen is dat wel een heel groot verschil. Gemiddeld zoβn 800 euro en dat kan ik niet opvangen door meer te gaan werken.
Vulpen [verwijderd] Als je een huis wil kopen, kan je buffer juist niet groot genoeg zijn, want dan kun je meer zelf inleggen en vergroot je ook de kans dat huizenverkopers voor jou kiezen. In Nederland dan π
[verwijderd] Zonnebloem je hebt toch verzekeringen voor ziektewet/arbeidsongeschiktheid en zo? Mijn vriend heeft allerlei (veel te dure) verzekeringen daarvoor. Hij werkt namelijk op projectbasis, heeft constant andere werkgevers
[verwijderd] Zonnebloem die toeslagen komen van de overheid of van zijn werk? Als je arbeidsongeschikt raakt of in de ziektewet gaat dan rekenen ze over het totaal salaris toch?
Pimpelmeesje Ons adviseren ze een buffer van 24.000, we hebben 8,94 π maar dat is omdat al het spaargeld naar een ander potje is gegaan waar ik het geld reserveer voor de energierekening in juli, die wordt verwacht op 7000 en dat staat al opzij π
Toch6 Nescio Ik vind het Nibud-bedrag veel te hoog Even ingevuld, adviesbuffer zegtie 100.000+ π± Die verwachten dat mn huis omwaait ofzo π§
[verwijderd] Vulpen jazeker! We hebben daarom meer spaargeld op dit moment dan 20k. Maar ik denk dat als je huizeneigenaar bent, dat ze dat sowieso meer buffer adviseren dan als je huurt.
Zonnebloem Toch6 ik vraag mij echt af wat die gene dacht toen hij/zij deze formule bedacht. Wat voor bank heb jij staan in huis dat je 47.000 opzij moet zetten voor de inboedel? π€£
Toch6 Zonnebloem momenteel een tweedehandse van ikea die al 7 jaar vervangen moet worden π€£ Alle meubels komen van ikea/leen bakker/die prijsklasse. Met 5 kinderen ga ik geen tafel met kristalglasblad neerzetten π
Honkeytonk [verwijderd] nee alleen over je bruto salaris en toeslagen vallen daar niet onder. Ook onregelmatigheidstoeslag etc wordt dan niet mee geteld. Ze kijken alleen naar het kale bruto salaris.
Toch6 [verwijderd] schip heb ik geeneens meegerekend. Bij loon gerekend wat ik maandelijks op mn prive rekening krijg x12. Maar met zo'n buffer kan ik aan boord ook nog zat veranderen π
Liekje81 Honkeytonk serieus? Vriend werkt altijd 's nachts. Dus dat telt niet mee? Dan mogen we idd wel een hogere buffer doen...