LilyMilie koorts is compleet doelloos. Het is een reactie van het lichaam op een infectie maar verder helpt het niet met het bestrijden van de infectie.
Ik quote even deze, met name omdat het dan duidelijk is waar ik op reageer.
Koorts heeft wel degelijk een functie. De optimale temperatuur bij een mens is 37 graden (of net iets minder, volgens nieuwere onderzoeken, maar ik weet zo even niet hoe dat precies zit). De optimale temperatuur van de meeste bacteriën (en virussen geloof ik ook) waar wij ziek van kunnen worden, ligt ook ongeveer daar.
Ieder levend ding heeft een minimum-, optimum-, en maximumtemperatuur. Onder de minimumtemperatuur is er geen celactiviteit meer, maar dit kan nog hersteld worden als de temperatuur weer stijgt. De optimumtemperatuur is de temperatuur waarop het organisme het beste functioneert en voorbij de maximumtemperatuur is er ook geen celactiviteit meer, maar is het gewoon kapot. Dus dat kan geen schade meer doen.
Het lichaam maakt dus koorts om zo over de maximumtemperatuur te gaan zitten van de infectie die het dood wil hebben. Daar sneuvelen dan helaas ook goede bacteriën bij, maar die maakt het lichaam wel weer aan. Je wil dus dat het lichaam dit doet, want dat maakt het een stuk makkelijker voor het immuunsysteem.
Paracetamol onderdrukt de koorts. Maar zorgt er dus ook voor dat je lichaam die infectie niet kan verslaan door middel van temperatuur.
Koorts wordt pas gevaarlijk bij de 42 graden. Want de eiwitten die in je bloed zitten, die stollen dan. Dat is ook onomkeerbaar. Denk aan een ei dat je kookt. Ik weet even niet meer hoe het precies werkte. Maar ik geloof dat of je bloed dan te dik wordt om fatsoenlijk te kunnen stromen. Of dat er belangrijke stoffen niet aan die eiwitten kunnen binden in het bloed en daardoor niet op de juiste plek kunnen komen. Of een combinatie van beide.
Op uitzonderingen na, zal je lichaam eigenlijk nooit hoger gaan dan die 41 graden. En dan is koorts nog compleet ongevaarlijk.